Téved a főváros: a V0 vasúti körgyűrű és a Déli körvasút nem alternatívái egymásnak – ezzel a címmel tett közzé bejegyzést Facebook-oldalán Vitézy Dávid. A Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára így fogalmaz: „Sajnálattal látom, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése szerint és fölöslegesen keveri össze a két vasút ügyét.”
Szerinte az a gondolatmenet, miszerint az egyik beruházás a másik alternatívája, teljesen hibás, hisz
a V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése.
Két évvel ezelőtt az FKT határozatában Karácsony Gergely főpolgármester támogatásáról biztosította a Déli körvasút kormányzati beruházást, melynek most épp a leállítását szeretné – miközben azóta nem változott semmi a projekt indokoltságában vagy műszaki tartalmában – idézi fel az államtitkár.
A Déli körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik, a V0-on viszont a Budapestet nem érintő, tranzit tehervonatok járhatnak majd. Ha elkészül a V0, a tehervonatok jelentős része valóban elkerülheti a Déli körvasutat, de a személyszállítás fejlesztésére ez a beruházás önmagában nem alkalmas.
A V0, ha már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát, hiszen a csúcsidőszakban, amikor a legnagyobb szükség van a személyszállításra, már ma is alig jutnak szerephez a tehervonatok – tehát ha másfele mennek a jövőben, akkor se tudjuk sűríteni az elővárosi személyvonatokat, ha nem fejlesztjük a körvasutat. Az Érd–Székesfehérvár, Dunaújváros–Pusztaszabolcs, Biatorbágy–Tatabánya, Gödöllő–Hatvan, Monor–Cegléd–Szolnok útirányok felől az elővárosi és távolsági személyszállítási kapacitások növeléséhez mindenképp kell a kapacitásbővítés az Összekötő vasúti hídon és a Népliget, illetve Kelenföld felé vezető szakaszokon – ezen beruházások kivitelezése már zajlik is.
A kormány ezzel párhuzamosan folytatja a V0 előkészítését, tervezését. Ez a vasút a tehervonatok számára, Budapesttől délre, részben meglévő vasútvonalak nyomvonalán, más szakaszokon teljesen új beruházásként készül Kecskemét felől érkezve Kunszentmiklós és Dunaújváros között új hídon keresztezve a Dunát, és onnan új kapcsolatokat nyitva Székesfehérvár–Győr irányában.
A V0 célja, hogy a keleti és dunántúli fő teherszállítási korridorokat összekösse. Az Alföldön elsősorban a lőkösházi (120-as vasútvonal), a záhonyi (100) és a kelebiai-belgrádi (150) irányból jövő tehervonatok jönnek számításba, a legtöbbjük az 1-es vonalra, Hegyeshalom felé tart, de 20-as és 30-as vonal felé is mennek például Szlovénia vagy Horvátország irányába. Az Ukrajnában zajló háború révén jelentősen megnövekedett vasúti szállítási igények mutatják: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia azon célkitűzése, hogy a Déli körvasút és a V0 fejlesztése párhuzamosan történjen, a vasúti teherforgalom növekedésére tekintettel továbbra is indokolt, sőt, már rövidtávon is időszerű – zárja a bejegyzést Vitézy Dávid.
Borítókép: Vitézy Dávid (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)