A V0 vasúti körgyűrű és a Déli körvasút nem alternatívái egymásnak

Vitézy Dávid: a főváros teljesen félreérti a V0 Budapestet elkerülő teherforgalmi vasúti gyűrű és a Déli körvasút funkcióját.

Magyar Nemzet
2022. 06. 09. 21:02
VITÉZY Dávid
Budapest, 2021. augusztus 27. Vitézy Dávid fõigazgató a Közlekedési Múzeum gyûjteményfejlesztési programja keretében frissen restaurált Ikarus 66-os autóbusz bemutatóján az Északi Jármûjavító dízelcsarnokában 2021. augusztus 27-én. A most elõször látható modell többéves restaurálási munka során kapta vissza eredeti állapotát. A típus elterjedt becenevét, a Farost a jármû farmotoros elrendezése, és az ehhez kapcsolódó jellegzetes, a jármûtestbõl hátra kinyúló motorsátor ihlette. MTI/Bruzák Noémi Fotó: Bruzák Noémi
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Téved a főváros: a V0 vasúti körgyűrű és a Déli körvasút nem alternatívái egymásnak – ezzel a címmel tett közzé bejegyzést Facebook-oldalán Vitézy Dávid. A Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkára így fogalmaz: „Sajnálattal látom, hogy a Fővárosi Közgyűlés tegnapi döntése szerint és fölöslegesen keveri össze a két vasút ügyét.”

Szerinte az a gondolatmenet, miszerint az egyik beruházás a másik alternatívája, teljesen hibás, hisz 

a V0 vasúti fejlesztés célja kifejezetten az áruszállítás segítése, a Déli körvasút keretében megépülő kapacitásbővítés célja ellenben a személyszállítás bővítése. 

Két évvel ezelőtt az FKT határozatában Karácsony Gergely főpolgármester támogatásáról biztosította a Déli körvasút kormányzati beruházást, melynek most épp a leállítását szeretné – miközben azóta nem változott semmi a projekt indokoltságában vagy műszaki tartalmában – idézi fel az államtitkár.

A Déli körvasút kapacitásbővítése a személyszállító vonatok miatt történik, a V0-on viszont a Budapestet nem érintő, tranzit tehervonatok járhatnak majd. Ha elkészül a V0, a tehervonatok jelentős része valóban elkerülheti a Déli körvasutat, de a személyszállítás fejlesztésére ez a beruházás önmagában nem alkalmas.

A V0, ha már készen lenne, önmagában akkor sem tudná annyira csökkenteni a Déli körvasút terhelését, hogy érdemben emelni lehessen az elővárosi vonatok számát, hiszen a csúcsidőszakban, amikor a legnagyobb szükség van a személyszállításra, már ma is alig jutnak szerephez a tehervonatok – tehát ha másfele mennek a jövőben, akkor se tudjuk sűríteni az elővárosi személyvonatokat, ha nem fejlesztjük a körvasutat. Az Érd–Székesfehérvár, Dunaújváros–Pusztaszabolcs, Biatorbágy–Tatabánya, Gödöllő–Hatvan, Monor–Cegléd–Szolnok útirányok felől az elővárosi és távolsági személyszállítási kapacitások növeléséhez mindenképp kell a kapacitásbővítés az Összekötő vasúti hídon és a Népliget, illetve Kelenföld felé vezető szakaszokon – ezen beruházások kivitelezése már zajlik is.

A kormány ezzel párhuzamosan folytatja a V0 előkészítését, tervezését. Ez a vasút a tehervonatok számára, Budapesttől délre, részben meglévő vasútvonalak nyomvonalán, más szakaszokon teljesen új beruházásként készül Kecskemét felől érkezve Kunszentmiklós és Dunaújváros között új hídon keresztezve a Dunát, és onnan új kapcsolatokat nyitva Székesfehérvár–Győr irányában.

A V0 célja, hogy a keleti és dunántúli fő teherszállítási korridorokat összekösse. Az Alföldön elsősorban a lőkösházi (120-as vasútvonal), a záhonyi (100) és a kelebiai-belgrádi (150) irányból jövő tehervonatok jönnek számításba, a legtöbbjük az 1-es vonalra, Hegyeshalom felé tart, de 20-as és 30-as vonal felé is mennek például Szlovénia vagy Horvátország irányába. Az Ukrajnában zajló háború révén jelentősen megnövekedett vasúti szállítási igények mutatják: a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia azon célkitűzése, hogy a Déli körvasút és a V0 fejlesztése párhuzamosan történjen, a vasúti teherforgalom növekedésére tekintettel továbbra is indokolt, sőt, már rövidtávon is időszerű – zárja a bejegyzést Vitézy Dávid.

Borítókép: Vitézy Dávid (Fotó: MTI/Bruzák Noémi)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.