Úgy értesült a Handelsblatt.de, hogy a kormány jövő szerdai ülésének napirendjén szerepel egy érdekes napirendi pont. Eszerint megtiltják a nem uniós vevők részére a részesedés szerzését a hazai vállalatokban az ágazatközi beruházási felülvizsgálati eljárásban. Kormányzati körök szerint a hamburgi kikötőben valóban ez a helyzet. Korábban a sajtó a napirendi pontra hivatkozva arról számolt be, hogy
Robert Habeck (Zöldek) szövetségi gazdasági miniszter le akarja állítani az üzletet. A Handelsblatt kérdésére válaszolva a szövetségi gazdasági minisztérium szóvivője hangsúlyozta, hogy a beruházás felülvizsgálata még folyamatban van.
A Hamburger Hafen Németország legnagyobb tengeri kikötője, Rotterdam és Antwerpen után Európában a harmadik. Konténerforgalma 2022. első félévében a vártnál kedvezőbben alakult. Az év első hat hónapjában a 4,4 millió TEU – 20 lábas szabványos konténerek – összforgalma enyhe, 0,9 százalékos növekedést mutatott. Az észak-európai Antwerpen–Brüsszel, Rotterdam és Bréma/Bremerhaven nagy konkurens kikötőkkel összehasonlítva, amelyek mind visszaesést jelentettek a konténerforgalomban, Hamburg volt az egyetlen nagy kikötő a tartományban, amely növekedést tudott felmutatni. Az észak-európai régió négy nagy kikötőjében az első hat hónapban az átlagos konténerforgalom 4,6 százalékkal csökkent. Ezzel a tendenciával szemben
Hamburg 1,1 százalékpontos növekedést ért el, és az egyetlen vezető kikötő volt, amely növekedést ért el a konténerek kezelésében.
A kínai tulajdonszerzés nem új jelenség az európai vállalatok esetében. A német kormány reakciója ezért inkább politikai színezetűnek tűnik. A Kínával szembeni bizalmatlanság azonban kétélű fegyver: a német cégek nagy számban vannak jelen az ázsiai országban, a VW tavalyi profitjának fele származik onnan.
Borítókép: Német felségvizeken a világ egyik legnagyobb konténerszállító hajója (Fotó:MTI/EPA/Ingo Wagner)