Nem használt a klímának a kilenceurós bérlet

Nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket a német vasút kilenceurós bérlete. Az első adatsorok azt mutatják, hogy bár a vonaton utazók száma megduplázódott, de a gépkocsijukat emiatt csak nagyon kevesen tették félre.

2022. 08. 09. 14:05
Christmas holidays - start of travel traffic
Christmas holidays-start of travel traffic Fotó: PAUL ZINKEN
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német kormány június–július–augusztusban azzal a céllal vezette be a kilenceurós közlekedési bérletet, hogy minél többen váltsanak a saját autó használata helyett tömegközlekedésre. Az első adatsorok alapján készült tanulmányok azt mutatják, hogy 

bár a vonatot sokkal gyakrabban használták ebben az időszakban, az autójukat csak kevesen hagyták otthon. 

Philipp Kosok, az Agora Verkehrswende nevű think-tank tömegközlekedéssel foglalkozó szakértője riasztó adatokról beszélt a Business Insider németországi kiadásának. Mint mondta, az egész kezdeményezés vélhetően nem járt egyértelmű klímaelőnnyel. A drezdai Technische Universität (TU) kutatói arra is rájöttek, hogy miért használták ilyen sokan a jegyet: az alacsony ár és az ajánlat egyszerűsége miatt.

A müncheni pályaudvaron. Kétszer annyian utaztak vonattal idény nyáron, mint tavaly, a pandémia idején Fotó: MTI/EPA/Lukas Barth

A kilenceurós jegynek arra kell ösztönöznie, hogy minél többen váltsanak tömegközlekedésre. A promóciós időszak eddigi részében több mint kétszeresére nőtt a vasút utasainak a száma. A kezdeti tudományos értékelések azonban azt mutatják, hogy ez nem járt a klíma védelmével: a kilenceurós jegy mindössze annyit tett, hogy nagyobb forgalmat generált. A közösségi közlekedési eszközök szinte ingyenessé tételének tehát nem volt pozitív klímavédelmi hatása, sőt valószínűleg inkább negatív lehet a mérleg – mondta Kosok. 

Többek között a Német Közlekedési Vállalatok Szövetsége (VDV) felmérései és a közelmúltban egy München nagy részén végzett tanulmány kimutatta, hogy 

a megkérdezettek mindössze három százaléka hagyta otthon az autóját, hogy a helyi tömegközlekedést vegye igénybe. 

A drezdai TU Jan Christian Schlueter vezette kutatói szerint sokan azt jelezték, hogy csupán ki akarták próbálni a tömegközlekedést. Izgalmas lesz látni, hogy a felhasználók mennyire kaptak kedvet a vonatozáshoz, vagyis hogy később is megveszik-e a jegyet.

Miközben még zajlik a kilenceurós akció hatásainak az értékelése, a hárompárti kormánykoalíció tagjai között megkezdődött a vita, lehet-e és ha igen, milyen formában folytatni a közlekedők vasútra terelését. Ha a Zöldek javaslatát fogadják el, akkor 

az olcsó bérletnek a jövőben két utódja lesz: egy havijegy ingázóknak – régiós érvényességgel – 29 eurós áron, és egy a szabadidős célú használóknak 49 euróért egész Németországra.

Az FDP párt nem ért egyet a zöldek elképzeléseivel a kilenceurós jegy folytatásáról. Christian Lindner szövetségi pénzügyminiszter és pártelnök szerint nem áll rendelkezésre forrás a kedvezményes jegyek további alkalmazására. A szociáldemokraták (SPD) is kételkednek: a szövetségi kormány önmagában nem tudja magára vállalni a finanszírozást – mondta Detlef Müller, a képviselőcsoport tagja.

Borítókép: Berlin, Hauptbahnhof. A távolsági járatok egységesen 49 euróban kerülnének (Fotó: AFP/Paul Zinken)


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.