Még az új károsanyag-kibocsátás csökkentési kötelezettség elfogadása előtt bevezették az Európai Unió kibocsátáskereskedelmi rendszerének reformját is, ami azt jelenti, hogy 2026-tól a légitársaságoknak fizetniük kell a kibocsátásukért, és a kibocsátási jogok korábbi ingyenes kiosztása fokozatosan megszűnik. Ez a becslések szerint 2027-ig több mint ötmilliárd euró többletköltséget jelent az európai légitársaságoknak.
A döntés további nyomást gyakorol a légitársaságokra és ügyfeleikre. A légi járművek üzemanyagára vonatkozó új európai csökkentési kötelezettség az unió tagállamaiban közlekedő és onnan induló valamennyi légitársaságra vonatkozik, és előírja, hogy 2025-től kezdve legalább két százalékban károsanyagkibocsátás-mentes üzemanyagot kell használniuk, ennek az aránynak pedig 2050-re hetven százalékra kell emelkednie.
Fredrik Kämpfe, a svéd Transportföretagen légiközlekedési ágazatért felelős vezetője pozitívan értékeli az unió döntését, de megjegyzi, hogy az ügyfeleknek magasabb árakkal kell szembesülniük.
– A szakértők több mint negyveneurós emelkedést számoltak ki egy átlagos európai útra, és ennél is többet egy hosszabb útra, ami szerintem is észszerű feltételezés. De sok tényező játszik szerepet, különösen a fenntartható üzemanyag elérhetősége és ára. Úgy gondolom, hogy az ágazatnak felül kell majd vizsgálnia üzleti modelljeit – mondta az iparági vezető.
Két holland elemzés szerint egyébként csak a kibocsátási egységek megnövekedett költségei 77 százalékkal csökkentik a fapados légitársaságok nyereségét – ismertette a V4NA nemzetközi hírügynökség.