Nem mindegy, hogy a termékek „szuper árúak”, vagy akciósak

A meghosszabbított kötelező akciók, az előírtnál nagyobb árengedmények, valamint az árfigyelő rendszer újabb elemei segíthetik az árversenyt és csökkenthetik az inflációt. Most már az is tudható, hogy egyes élelmiszerpiaci szereplők a ténylegesnél rosszabb forintárfolyamot és tartósan magasabb energiadíjakat áraztak be.

2023. 09. 19. 5:36
Budaörs, 2023. július 12. Az árusítótér ártájékoztató táblákkal az idén július elsején indult online árfigyelõ rendszer kapcsán tartott sajtótájékoztató napján a budaörsi Tesco bevásárlóközpontban 2023. július 12-én. Az online árfigyelõ rendszer hatékony fejlesztésnek bizonyult az infláció letörésére, arra, hogy "hatékonyan vegyük föl a szankciós inflációval szemben a versenyt" – mondta Szentkirályi Alexandra kormányszóvivõ. MTI/Lakatos Péter Fotó: Lakatos Péter
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Különböző akciók a legtöbb bolthálózat esetében eddig is léteztek, bár sokszor láttunk olyat is, hogy a katalógusban megjelent termékek valójában nem akciósak voltak, csak „szuper árúak” vagy újdonságok – mondta lapunk megkeresésére Regős Gábor, a Makronóm Intézet vezető közgazdásza az év végéig meghosszabbított kötelező akciózás kapcsán. Kifejtette, az intézkedés akkor igazán hasznos, ha a boltoknak az eddigieken felül kell adni valamit. A tapasztalatok itt vegyesek – mutatott rá –, van olyan, amikor valamilyen ritkán vásárolt terméket akcióznak, és van, amikor a boltok marketingkérdést csinálnak a kötelező akcióból és azt állítják, hogy az előírt 15 százaléknál is többet adnak. 

– Ez utóbbi eset segíti a versenyt, és így, ha csak kismértékben is, de támogatja az infláció letörését. Azaz: ha ez a gyakorlat folytatódik, akkor a kötelező akcióknak kisebb hatása mindenképpen van az inflációra és ennek nyomán a fogyasztásra – emelte ki Regős Gábor.

A bevásárlólistával bővített árfigyelő rendszer ösztönözheti az árversenyt, azonban még hatékonyabb, ha új funkciókat kap és ezzel is a köztudatban marad
Fotó: MTI/Lakatos Péter

Rámutatott ugyanakkor arra, hogy a beszállítók áraira gyakorolt hatás egyszerre rejt lehetőséget és veszélyt – bár ez nemcsak a kötelező akciózásra, hanem úgy általánosságban az egész élelmiszer-kereskedelemre igaz. Az mindenképpen jó, ha a beszállítóknak versenyezniük kell, és ahogy tavaly láttuk, ez a verseny nem mindig elég erős, hiszen az élelmiszeripar áremelései bőven szerepet játszottak az infláció elszabadulásában. Az élelmiszerárak növekedéséért nem csak a kereskedők okolhatók. Ahogy írtuk, egyes élelmiszerpiaci szereplők a ténylegesnél rosszabb forintárfolyamot és tartósan magasabb energiadíjakat áraztak be és akkor sem módosítottak ezen, amikor az általuk kalkulált forgatókönyv nem következett be, illetve az energiaárak csökkentek. 

Regős Gábor jelezte: a nagy üzletláncoknak piaci erejük van, ami azt jelenti, hogy túlzott árcsökkentésekre is kötelezhetik a beszállítókat (különben nem rendelnek tőlük), ami már az adott vállalkozás működését veszélyezteti – vagy akár kiszoríthatja a magyar termelőket a piacról – figyelmeztetett.

A szakértő az árfigyelő rendszer bővítésére vonatkozó kérdésünkre is reagált.  Kedvezőnek nevezte, hogy három fejlesztés – a bővülő termékkínálat, az újabb boltláncok csatlakozása és a területi szűrés lehetősége – is tervben van. Az árfigyelő akkor tudja segíteni a versenyt, ha sokan használják. Sokan pedig akkor használják, ha a köztudatban van, másrészt pedig egyre jobban tudja támogatni a háztartásokat a bevásárlásaik tervezésében. Ebben egyaránt segítséget jelenthet a bevásárlókosár fejlesztése (adott termékkosár összehasonlítása boltonként), illetve a kereshető termékek számának növelése. Mivel az egyes bolthálózatoknál hálózaton belül nem mindenhol azonos az ár (különösen a franchise rendszerű boltok esetében), ezért a területre szűkítés révén valósabb kép kapható, míg több hálózat csatlakozása szintén a versenyt, a háztartások jobb tervezését segítheti.

Lapunk arról is írt, hogy a zsugorfláció ellen is határozottan fel kíván lépni a kormányzat.

Ez a fajta rejtett áremelés két módon jelenhet meg: ha azonos áron kisebb kiszerelésű termékeket hoznak forgalomba, vagy pedig az eddig megszokott minőséget csökkentik. 

A Gazdaságfejlesztési Minisztérium – bár a kitűzött inflációs cél nincs veszélyben – mindkét módszer ellen hathatós lépéseket ígér.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: MTI/Lakatos Péter)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.