– Az ember könnyen azt gondolhatná, hogy az inflációval nem sok dolga akad a Gazdasági Versenyhivatalnak, ön azonban a piaci verseny tisztaságáért felelős hatóság elnökeként az utóbbi időben mégis sokat foglalkozott az árszínvonal kérdésével. Mi ennek az oka? Csak nem gyanús összejátszás emelte idehaza egekbe például az élelmiszerek árát?
– Gyanús összejátszás jeleit is észleltük a kiskereskedelemben: országosan rögzíthették egyes üdítőitalok árait, ezért versenyfelügyeleti eljárást indítottunk. Amit még észleltünk, azt leginkább úgy nevezhetjük: árspekuláció.

– Kik spekuláltak? Feltételezem, nem a vásárlók.
– Valóban nem, ők csak elszenvedték. Árspekulációt a legnagyobbak közé tartozó kiskereskedelmi bolthálózatoknál mutattunk ki. Mivel a GVH nem árhatóság, így e jelenséget is a verseny tisztasága, a piac működése szempontjából vizsgáltuk. Mindez azonban csak egyetlen mozzanata egy szerteágazó folyamatnak, ahhoz pedig, hogy jobban megérthessük a miérteket, kicsit vissza kell mennünk az időben.
– Meddig menjünk vissza? Az ukrajnai háború kitöréséig?
– Még messzebb, egészen 2020-ig, a pandémia kirobbanásáig. Mintha ma már homályosodna kollektív emlékezetünk, ezért hasznos lehet felidézni, hogy a világjárvány világméretű lezárásokat hozott, megszakadtak az ellátási láncok, teljes szektorok álltak le. A korlátozások feloldása után a magához térő keresletet sokszor csak döcögve követte a gazdaság. A negatív kínálati sokk áremelkedéssel járt, s amikor már azt hittük, hogy ez a gazdasági nyomás enyhül, kitört a háború, az energiaárak pedig szinte a csillagos égig repültek. A GVH szakemberei már 2022 őszén jelezték, hogy az élelmiszereknél hatalmas áremelkedés lesz, az azonban meglepő volt, hogy az élelmiszer-drágulás idehaza duplája lett a más országokban rögzítettnek.
– Ha a GVH-ban előre látták az árak emelkedését, ismerték annak okait is. Vagy nem?
– Nem teljeskörűen. Háború, aszály, gyenge forint, de az uniós pénzek visszatartása is közrejátszott kisebb-nagyobb mértékben a helyzet alakulásában. Ezeket figyelemmel követtük, számolhattunk velük. Egy tényezőt, a kiskereskedelmi bolthálózatok szempontjait, üzletpolitikáját viszont nem ismertük. S – immár kijelenthetjük – ez volt a legmeglepőbb.