Megerősödnek a stratégiai ágazatok

Egy ország működtetésében hangsúlyos szerepet játszanak a kiemelt stratégiai ágazatok, létesítmények. Nincs ez másként hazánk esetében sem. Kétrészes cikkünkben ismertetjük a kulcsfontosságú területeket, amelyek az ország szuverenitását is erősítik.

2023. 11. 30. 5:36
_CZ_0603
20220818 Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Stratégiai kérdésnek nevezte a Budapest Airport visszavásárlását Varga Mihály pénzügyminiszter a parlamenti bizottsági meghallgatásán. A repülőtér kiemelkedő stratégiai jelentőségéről nem egy alkalommal szólt több miniszter is. A gazdaságfejlesztési tárca éppen a minap adott ki egy közleményt, amelyben „súlyos történelmi hibaként” emlékeztetett a stratégiai létesítményt üzemeltető cég privatizációjára. Mindezek apropóján érdemes áttekinteni, hogy mit nevezhetünk valóban stratégiailag fontosnak vagy akár stratégiai ágazatnak. Cikkünkben most két területről írunk, a többiről pedig a pénteki lapszámunkban olvashatnak.

Szakáli István Loránd, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány stratégiai igazgatója egy nemrégiben közölt elemzésében a következőkre hívta fel a figyelmet: „A szakirodalomban stratégiai ágazatoknak nevezik azokat a szektorokat, amelyek létfontosságúak az adott ország gazdasági, illetve társadalmi fejlődése, kilátásai szempontjából”. Államonként eltérhet, hogy melyik szektor számít stratégiai fontosságúnak, alkalmazkodva az érintett ország adottságaihoz, sajátosságaihoz, akárcsak a kormányok által meghatározott stratégiai fejlesztési irányokhoz. A szakértő jelezte azt is, miszerint léteznek országok, ahol stratégiainak minősülnek olyan ágazatok, mint az élelmiszeripar, a kiskereskedelem, az idegenforgalom, a pénzügyi szektor vagy a kutatás-fejlesztés, de van kettő, amely tulajdonképpen mindenhol annak minősül. Ezek az energia- és a közlekedési ágazat.

Az utóbbinál maradva megállapítható, hogy a repülőtér a közlekedési infrastruktúra talán legkomplexebb eleme. Szakáli István Loránd emlékeztetett: 

más országokkal ellentétben, földrajzi és történelmi determinációk miatt Magyarországon a polgári légiközlekedési ágazat fejlődése úgy alakult, hogy csupán egy igazán jelentős, azt kiszolgáló infrastrukturális elem épült ki. Ez pedig a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér. 

Hazánkban összesen öt nemzetközi minősítéssel rendelkező reptér működik, ám az utasforgalom több mint 98 százalékát, míg a cargoforgalom csaknem teljes egészét a fővárosi létesítmény biztosítja. Belföldi piacon tulajdonképpen monopolhelyzetben van, legközelebbi versenytársa a Bécsi Nemzetközi Repülőtér. Éppen ezért a repteret üzemeltető Budapest Airport nemzetstratégiai és -gazdasági szempontból kiemelt jelentőségű cég, az általa működtett repülőtér pedig kritikus infrastrukturális elem, amely Magyarország külvilággal való összeköttetését biztosítja.

Ahogy említettük, az energia területe szintén stratégiai jelentőségű. Ismeretes, hogy 2002 és 2010 közötti időszakban a balliberális kormányok közel 190 magyar tulajdonban lévő céget privatizáltak. Ezek között szerepeltek az energiaszektor társaságai is. Az Orbán-kormány 2010 után nem véletlenül döntött úgy, hogy ezeket visszavásárolja, így jött létre a nemzeti közműszolgáltatás, de hazai kézbe került a földgáztárolás is. Mindezek mellett az állam Oroszországtól visszaszerezte a 21,2 százalékos Mol-tulajdonrészét is. A kormány a paksi atomerőmű bővítését szintén nemzetstratégiai érdeknek tekinti. Magyarország külföldi energiakitettségének csökkentése ugyanis stratégiai célkitűzés. Ugyanakkor nemcsak nemzetstratégiai, hanem egyenesen nemzetbiztonsági érdek az is, hogy az ország működtetéséhez szükséges energiahordozókat minél szélesebb körből lehessen biztosítani. Így lehet enyhíteni hazánk kiszolgáltatottságát. Ezen a területen is együtt kell működni a régió országaival, elengedhetetlen a vezetékek és interkonnektorok kapacitásbővítése, amely szintén lendületet kapott az elmúlt években.

Borítókép: A repülőtér a közlekedési infrastruktúra legkomplexebb eleme (Fotó: Kurucz Árpád)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.