Lesznek változások, megkezdődik a KRESZ megújítása

Széleskörű szakmai, tudományos és társadalmi egyeztetés részeként az Építési és Közlekedési Minisztérium megkezdi a KRESZ megújítását. A Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatnak megfelelően az új közlekedési szabályrendszer kialakítása öt fő témakörben zajlik.

2024. 04. 04. 9:10
Illusztráció Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Öt fő témakör mentén indul el a közlekedési szabályrendszer megújítása és az új KRESZ (Közúti rendelkezések egységes szabályozása) kialakítása. A közlekedési szabályrendszeren beül a humán tényező – így a képzési, oktatási háttér, és a közlekedési kultúra – fejlesztési lehetőségeit is vizsgálják, ahogy a szankciórendszer és a közúti ellenőrzési tevékenység hatékonyabbá tételét is. A közútkezelési szabályrendszer felülvizsgálata is megtörténik, valamint a járművekkel szemben támasztott műszaki elvárások is megújulnak, továbbá az önvezetéssel kapcsolatos technológiák alkalmazási lehetőségeit is kialakítják.

Az Építési és Közlekedési Minisztérium jelezte: a KRESZ az állampolgárok körében legismertebb és legtöbbször alkalmazott jogszabály, amelyet átfogó tudományos munka és széles körű társadalmi egyeztetés mellett újítanak meg. A tárca, valamint a szakfeladatokat végző KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet Nonprofit Kft. az elmúlt másfél évben több mint félszáz közigazgatási, szakmai, érdekképviseleti, tudományos és civil szervezet bevonásával mérte fel a közúti közlekedésben részt vevő hivatásos, vagy civil szereplők elvárásait. 

Összegyűjtötte a tudományos, szakmai, vagy érdekképviseleti szervezetek javaslatait, valamint azonosította a főbb problémaköröket, amelyek a felülvizsgálat szempontrendszerének alapját képezik. A közlekedési szabályrendszer megújítása ennek megfelelően nem csupán a KRESZ és a kapcsolódó jogszabályok felülvizsgálatára és módosítására terjed ki. 

A szakmai és tudományos munka, valamint a társadalmi egyeztetés a több ponton javításra szoruló, bonyolult és idejét múlt szabályrendszer mellett az oktatási, képzési területen, a szabályok betartásában és betartatásában, a közlekedési infrastruktúra sokszor helyi szinten nem egységes kialakításában, valamint a közlekedésben részt vevő járművek műszaki paramétereire vonatkozó követelményekben, és a közlekedésben megjelenő új technológiák, eszközök kezelésében is beavatkozási területeket azonosított. A KRESZ megújítása során folytatódik a széleskörű szakmai és társadalmi egyeztetés, a cél az egyszerűbb, átláthatóbb és korszerűbb szabályozás kialakítása, a biztonságos közlekedés feltételeinek garantálása minden közlekedőnek, a szabályismeret és a szabálykövetés javítása, valamint a hazai közlekedési kultúra fejlesztése.

A minisztérium végül ismertette azt is, hogy az öt fő területet, így a KRESZ-ben foglalt magatartási szabályokat, a humán tényezőt, a szankciórendszert, az infrastruktúrát és a járműműszaki feltételrendszert érintően Lázár János, építési és közlekedési miniszter a belügy-, a Miniszterelnökséget vezető, a kultúráért és innovációért felelős, az igazságügyi, valamint a közigazgatási és területfejlesztési miniszter bevonásával 2025. március 31-ig tesz javaslatokat az új szabályozás kialakítására.

Lázár János már tavaly nyáron felhívta a figyelmet arra, hogy a hazai közlekedés átfogó szabályozására legutóbb tizenhárom évvel ezelőtt volt példa. Azóta viszont rengeteg dolog megváltozott, épült például ezer kilométernyi új autópálya Magyarországon, de rengeteg utat is felújítottak. De változtak a polgárok szokásai is, sokkal többen, többet és többféleképpen használják az utakat. 

– Használja a gyalogos, a biciklis, a rolleres, az autós, a taxis, a buszos, tehát ma már olyan közlekedési struktúrák vannak, amikre tizenöt, húsz évvel ezelőtt nem volt példa Magyarországon. Az új KRESZ ezekre a változásokra fog megfelelő válaszokat adni. Nekünk pedig az a legfontosabb, hogy a védtelen közlekedőknek, azaz a gyalogosok és a kerékpárosok érdekeit védjük – hangsúlyozta a miniszter.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.