Befér-e az emeletes vonat az alagútba?

Ha nem is kétszer olyan magas az emeletes vonat, mint az egyszintes, de azért mégis magasabb, miközben az alagutak, aluljárók mérete adott. Villamos vasútról lévén szó a térből elvesz még a felsővezeték, és ez szűk keresztmetszeteket hozhat létre a hazai vasúti pályákon.

2019. 06. 17. 12:33
null
Harminc centi különbség nem sok, ám van, ahol számít Fotó: MTI/Máthé Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jövő év elején érkeznek meg az első Stadler KISS motorvonatok a MÁV-Start flottájába, előbb tizenegy, majd újabb nyolc, egyenként hatszáz ülőhelyes szerelvény. Az új, nagy befogadóképességű vonatokat a váci és a szolnoki vonalra vezényli ki a MÁV-Start, részben mert ezek a legtöbb elővárosi utast kiszolgáló villamosított vonalak, részben mert ezeken nincsen kritikus szűk keresztmetszet, vagyis gondot okozó alagút.

A KISS motorvonatok magassága 4595 milliméter, míg a FLIRT-ök esetében ez az adat 4281, vagyis a különbség kicsivel több mint harminc centiméter, szinte elhanyagolható. De csak szinte, ugyanis a hazai pályákon vannak olyan alagutak, ahol ez a harminc centiméter is számít.

Ilyen például a Kelenföld és Déli pályaudvar közötti szakasz alagútja. Erről a Márvány utcai műtárgyról sokat hallhattunk, amikor 2015-ben részben beomlott, és csak hosszú hónapok alatt tudták helyreállítani. Ennek az alagútnak a kialakítása jelenleg nem teszi lehetővé egy KISS-szerelvény áthaladását – mondta el a Magyar Nemzetnek egy háttérbeszélgetésen Kormányos László, a MÁV-Start vezérigazgató-helyettese.

Harminc centi különbség nem sok, ám van, ahol számít
Fotó: MTI/Máthé Zoltán

De egyáltalán, miért kellene eljutnia a KISS-eknek Kelenföldről a Délibe? Azért, mert a nyári szünidő idején a vasúttársaság a balatoni forgalomba kívánja állítani a korszerű járműveket, akkor pedig a Déliből kellene indítani azokat. Ideiglenesen, amíg a problémát nem oldják meg, Kelenföld lesz a KISS vonatok végállomása – mondta Kormányos László, aki szerint a néhányszor tíz centiméteres magassági problémát a vasúti pálya ágyazatának átalakításával meg tudják majd oldani. Hasonló gondot okozna az esztergomi vonal alagútja is, azonban ott FLIRT-ök járnak, és nincsen tervben, hogy emeletes vonatokat vezényelnének a szakaszra.

Sürgető feladat azonban a Kőbánya-Kispest vasútállomás alkalmassá tétele a KISS-ek fogadására, hiszen a magasabb építésű járművekhez kell igazítani a felsővezetéket és a peronokat is. Az emeletes vonatokat a Budapest–Cegléd–Szolnok vasútvonalak agglomerációs forgalmának biztosítására közlekedteti majd a vasúttársaság. A Köki felújítása azonban évek óta csúszik, hírek szerint a terület tulajdonjogi rendezetlensége miatt. A közelmúltban írta ki az állami beruházó a felújítás tervezési pályázatát, amely remélhetően ezúttal sikeres lesz.

A MÁV-Start 2017-ben kötött keretszerződést a Stadlerral maximum negyven darab hatrészes motorvonat beszerzésére, amelyből első részletként tizenegy, majd nyolc darabot hívtak le. A motorvonatok kocsiteste Fehéroroszországban, Minszkben, forgóváza Szolnokon, a nem hajtott középső négy kocsirész, illetve a vonatok végszerelése a Dunakeszi Járműjavítóban készül a tervek szerint. A korszerű járműveket hazánkban először szerelik fel utasszámláló és foglaltságjelző berendezéssel.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.