– Mi volt a célja a Volán-társaságok egyetlen cégbe olvadásának?
– Az integráció alapvető célja a közúti közösségi közlekedés fejlesztése, az utasok magasabb színvonalú kiszolgálása. Emellett állami vállalatként fontos szempont a költséghatékonyabb, szervezettebb működés kialakítása. Eddig a közlekedési központok működési területei elhatároltak voltak, a társaságok nem működtek együtt, nem segítettek egymás problémáinak megoldásában. Azzal, hogy országosan egyetlen társaság látja el a közszolgáltatási feladatokat, rugalmasabban és racionálisabban szervezhető meg a helyközi közlekedés, egyszerűbb a menetrendek összehangolása, amihez ráadásul nem hét, hanem csak egy adminisztrációs szervezet társul. Emellett kiemelt tervünk, hogy a helyi közlekedésben, azaz a települések, városok személyszállítási feladataiban újra aktív szerepet kapjon a Volánbusz. Azon dolgozunk, hogy egyéb üzleti célú feladatokra is alternatívát kínálhassunk a megrendelőknek.
– Hogyan és miben érinti az utasokat az összevonás?
– Önmagában az egyesülés nem befolyásolja sem a menetrendet, sem a tarifát, tehát a járművek és az autóbusz-vezetők továbbra is ugyanazokon a viszonylatokon fognak közlekedni és ugyanazokon a megállóhelyeken fognak megállni. A jegy- és bérletvásárlás módja sem változik. Az integrációval azonban jobban tudunk majd alkalmazkodni az utazási igényekhez, így biztos vagyok benne, hogy utasaink is nyertesei lesznek a folyamatnak.
– Mit jelent mindez a munkatársaknak?
– A közlekedési központok beolvadnak a Volánbusz Zrt.-be, azaz a munkatársak jogutódlással átkerülnek a társasághoz. Ez azt jelenti, hogy a munkavállalóknak ugyanott és ugyanazt a munkát kell ellátniuk október 1-jét követően is. Nincs szó tehát arról, hogy például egy szombathelyi autóbusz-vezetőnek majd Békéscsabán kell szolgálatot teljesítenie. Az pedig meggyőződésem, hogy egy erősebb, jobban teljesítő vállalat stabilabb munkahelyet biztosít a kollégáknak.

Fotó: Volánbusz Zrt
– Mekkora a sofőrhiány, és hogy befolyásolja ezt az integráció?
– Az egyesülés után a Volánbusz 19 ezer fős nagyvállalattá válik. A létszámhiány szempontjából nagy különbségek vannak az egyes régiók között. Egyes területeken egyáltalán nincs sofőrhiány, máshol jóval több ember hiányzik a rendszerből. Minden autóbusz-vezetőre, műszaki munkatársra szükségünk van, és meg is teszünk mindent annak érdekében, hogy megtartsuk a kollégákat. Emellett folyamatosan toborzunk. Nyáron útjára indítottuk toborzóbuszunkat, amelyben egy szimulátor is helyet kapott. A karrierjárattal a hagyományos állásbörzék mellett fesztiválokon és egyéb rendezvényeken is megjelenhetünk.