Ellenállásba ütköznek a kikötőépítések

Csaknem minden balatoni vitorláskikötő építéséért meg kell vagy meg kellett küzdeniük a beruházóknak és a helyi önkormányzatoknak. A tóparti települések állandó lakóinak és nyaralótulajdonosainak egy része ugyanis azzal érvel: a tóba több száz méterre benyúló létesítmény megváltoztatja a vízjárást, iszaposítja, jelentősen zsugorítja a strandolásra, vízi sportolásra, horgászásra használt vízfelületet. A Balatoni Hajózási Zrt. és a Magyar Vitorlásszövetség eközben úgy tartja: indokolt a balatoni kikötőhálózat bővítése.

2019. 08. 23. 11:30
A balatonfenyvesi fejlesztés is átrajzolta a part arculatát Fotó: Éberling András
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy 146 férőhelyes, nagy tőkesúlyú hajók számára alkalmas kikötőt építene egy magánvállalkozó a siófoki Ezüstparton, amely 200 méterre benyúlna a tóba, a létesítmény építésénél kiemelt 36 köbméter iszap és homok pedig ellehetetlenítené a szomszédos strandon a fürdőzést – számol be a nagy ívű kikötőépítési tervről a Szeretlekmagyarország.hu. A beruházásról tartott lakossági fórumon többen is szóvá tették: a létesítmény tönkreteszi a környezetet, és elveszi a szabadstrandot a nyaralóktól. A beruházás támogatói viszont azzal érvelnek, hogy kevés a vitorláskikötő a Balatonon, ráadásul a fejlesztés növeli a létesítmény közelében lévő ingatlanok értékét.

Szajcz Adrián, a Fidesz siófoki képviselőcsoportjának vezetője egy, a kikötőépítés ügyében összehívott fórum után lapunknak elmondta, sok nyaralótulajdonos vett részt az általa kezdeményezett beszélgetésen, ami azt jelzi: az Ezüstpart közelében élők ellenzik a tervezett beruházást. – Át kell nézni újra a hatástanulmányokat, ezt követően kell döntenie a közgyűlésnek arról, hogy hogyan tovább – javasolta a frakcióvezető. – Egy város élhetősége mindent felülír, így az üzleti szempontokat is – fogalmazott a tervezett létesítményről folyó vitában frakciótársa, Csorba Ottó.

„Jellegtelen tucatüdülővé süllyesztenék Révfülöpöt?” – Népszavazás bolygatja a strandszezont címmel számol be az egyik országos napilap arról a révfülöpi elgondolásról, amelyben az észak-balatoni település képviselő-testülete az adriai kikötőket idéző vitorlásparkolókat vizionált. – A 133 hajó fogadására alkalmas dokk mutatós látványterve szerint a kikötő kőgátja banán alakú lenne, és igazán különlegessé tenné, hogy – elkerülendő a hajók kiemelését – egy vízforgató szerkezet révén télen sem fagyna be a parkoló vize.

Habár a helyiek elérték, hogy kikötőépítésről tartandó népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választók aránya az önkormányzati rendeletben foglaltaknál kedvezőbb legyen, az ­augusztus 11-i népszavazáson a kikötőbővítés ellenzői vereséget szenvedtek. A 1166 szavazásra jogosult közül 361-en voksoltak érvényesen. Így bár a létesítmény építését 39-en támogatták, 322-en ellenezték, az eredmény nem kötelezi az önkormányzatot az építkezéstől való elállásra. Egyébként több lap és hírportál is megírta: egy, az illetékes környezetvédelmi hatóságnak írt levelében Kásler Miklós emberi erőforrások minisztere, Révfülöp díszpolgára is ellenzi a kikötőépítést.

A balatonfenyvesi fejlesztés is átrajzolta a part arculatát
Fotó: Éberling András

– Arculatváltozást eredményezett Balatonfenyvesen a 2015-re elkészült, és már 1997 óta vágyott vitorláskikötő. Nálunk is volt lakossági ellenállás, de már befogadták, sőt büszkék az itt élők és az itt nyaralók a magántőkéből megvalósult, 2,4 milliárdos turisztikai létesítményre – emlékeztetett a korábban nagy vihart kavart kikötőépítési tervre Lombár Gábor, Balatonfenyves polgármestere. A létesítmény ráadásul tíz fenyvesi embernek ad munkát. A polgármester biztos benne, hogy a Fenyvessel szembeni Révfülöpön és Siófokon is konszenzushoz vezetnek a viták.

– Erős a kereslet a vitorláskikötő helyekre, indokolt a fejlesztés, de az érintetteknek egyeztetett módon kell gondoskodniuk a létesítmények környezetének megóvásáról és a fenntarthatóságról. A Balaton kishajó-telítettsége még mindig alacsony, más európai tavak a balatoninál kétszer-háromszor nagyobb a fajlagos telítettséget mutatnak. 2017-hez viszonyítva 119 új szerződéssel növekedett a kikötőbérlőink száma, a Marina-lánc kihasználtsága 96 százalékos – áll a Balatoni Hajózási Zrt. lapunkhoz küldött levelében.

– Bőven elférne ennél jóval több hajó is, a balatoni turizmus népszerűségének növekedése indokolja a vitorláshajópark bővítését. Minden apró eredmény, új kikötők építése, a ­régiek bővítése fontos – szögezte le Kollár Lajos, a Magyar Vitorlásszövetség elnöke.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.