Emelt díjas autópályákon a tengerre

Rengeteg magyar autó orrát fordítják ezekben a hetekben a tenger irányába. Az Adria több országon keresztül autópályákon is elérhető, ám ezekre általában az jellemző, hogy a használati díjuk drágább a magyarénál. Eközben a Horvátország és a Szlovénia felé vezető útjain­kon építőmunkások dolgoznak.

2019. 06. 22. 8:34
Traffic jam
Dugóban főve. Turnusváltáskor a fizetőkapuk kapacitása elégtelennek bizonyul Fotó: Goran Jakus Forrás: 123RF
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elérkezett az iskolaszünet és megkezdődött a tengerparti nyaralások időszaka. Bár sokan ülnek repülőre, hogy felkeressék a népszerű földközi-tengeri szigeteket, a legtöbben mégis a legközelebbi és leginkább elérhető megoldást választják: autóval indulnak neki az Adriai-tengernek. Közülük sokan a horvát tengerpartra tartanak, ahová az elmúlt évtizedekben jó minőségű autópálya-hálózat épült, azonban ez, bármilyen korszerű is, hétvégenként rendszeresen bedugul. Ráadásul nem is olcsó, száz kilométerenként mintegy 1700 forintot kell fizetni érte – ez a nyári időszakra érvényes, az év többi hónapjával összehasonlítva tíz százalékkal drágább díj.

Dugóban főve. Turnusváltáskor a fizetőkapuk kapacitása elégtelennek bizonyul
Fotó: 123RF

Ráadásul fizetőkapuk vannak, amelyek a szombati turnusváltásokkor komoly torlódásokat okoznak. Tovább nehezíti a déli szomszédunkat felkeresni vágyók dolgát, hogy előreláthatóan jú­lius 31-ig zárva lesz a Letenye–Gorican közúti határátkelőhely a Mura-híd felújítása miatt, a rendőrség ezért kerülő utat vagy hétköznapi utazási időpontot javasol az Adriai-tengerre igyekvőknek.

Az Isztriai-félszigetre utazóknak mindenképp érdemes az M70-es autó­pályán Szlovénia felé kerülőt tenniük. Az M70-es még kétszer egy sávos autóút, de már épül a második pálya, és jövő nyáron már a szlovén határig sztrádán utazhatnak az autósok. Szlovénia ­autópályái kiválóan használhatók, akár a horvát tengerpart északi végét célozza valaki, akár a rövidke szlovén Ad­riát, akár Olaszországot. Szlovéniában a magyarhoz hasonló heti és havi matricák vannak, azzal a különbséggel, hogy a heti szigorúan hétnapos. A turnus kiválasztásánál erre figyelni kell, mert ha a nyolcadik napon tér haza a nyaralásból a család, akkor újabb matricát kell vennie, vagy eleve a havi változatot. Nagyot nem lehet hibázni, mert a heti ára 4800, a havié 9600 forint.

Annak, aki autóval megy Olaszországba, fel kell készülnie a magas árakra. A kapus rendszerben száz kilométerért mintegy 2900 forintot kell fizetni, ráadásul hétvégenként hatalmas tumultus van a tengerpartra vezető utakon. Ne felejtsük el azt sem, hogy Olaszországba Ausztrián keresztül vezet a régi, jól ismert, a határt Tarvisio mellett átlépő út. Az osztrák matrica tíznapos, és nem egészen 3000 forint az ára, vagyis olcsóbb, mint a szlovén.

A tengerpartra Szerbián át is eljuthatunk, különösen, hogy a közelmúltban adták át a forgalomnak az A1-es autópálya utolsó, 26,3 kilométeres szakaszát, amely a dél-szerbiai, sziklás Grdelica-szoroson keresztül vezet. A díj ­európai színvonalú, észak–déli irányban öt-hatezer forintért autózhatunk végig az országon. A sztráda folytatódik Észak-Macedónián keresztül a görög határig, azonban ott még nem készült el a macedón határt Szalonikivel összekötő 60 kilométeres szakasz.

A magyar autópályák személygépkocsival a D1-es e-matricával használhatók, a tíznapos ára 3500 forint. Számos értékesítési csatornán megvásárolható, benzinkútnál, online, akár okostelefonnal is. Aki mostanában indul útnak, figyeljen rá, hogy vasárnap hajnali 1 órától 5 óráig informatikai rendszerfejlesztés lesz, ebben az időszakban a megszokott szolgáltatások átmenetileg nem lesznek elérhetők. A tervezett karbantartás az autópálya-matricával, a viszonylati jeggyel közlekedő és a fedélzeti eszközt használó ügyfeleket egyaránt érinti. A jelzett időszakban többek között nem lehet majd vásárlást kezdeményezni, egyenleget feltölteni, korlátozottan működik majd az ügyfélszolgálat, és a pótdíjügyintézés is szünetel. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felhívta a figyelmet: a fizetős útszakaszokat a karbantartás ideje alatt sem lehet ingyenesen igénybe venni. Az úthasználati jogosultságot (e-matrica, e-útdíj) érdemes előre megváltani.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.