A cikk emailben történő elküldéséhez
kattintson ide, vagy másolja le és küldje el ezt a linket:
https://magyarnemzet.hu/gazdasag/mar-vizsgaljak-a-duna-alatt-vezeto-vasuti-alagut-megepiteset-9017888/
Megkezdődhet a Déli és a Nyugati pályaudvart felszín alatt épített vasúti alagút megépítésének a részletes vizsgálata, miután a kiíró Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a szerződést a megvalósíthatósági tanulmány kivitelezőjével. A szakértőknek kell választ adniuk rá, hogy arányban áll-e az elérhető haszon a létesítés minden bizonnyal tetemes költségeivel. Egy korábbi vizsgálat azt igazolta, hogy a fővárost kiszolgáló elővárosi vasutak teljesítménye csak úgy duplázható meg, ha megépül egy Duna alatti vasúti összeköttetés.
Az elővárosi forgalomban a vasúton ingázók száma akár megduplázható a maihoz képest, ám ennek kiszolgálásához több vonatra van szükség, a pályaudvarok bővítése azonban szinte lehetetlen. Ma egy reggeli csúcsórában 42 vonat lép be Budapest határán, dupla utasforgalom színvonalas kiszolgálásához kilencven feletti vonat fogadására kellene képesnek lennie a fővárosi vasúti hálózatnak óránként. Erre vasúti alagút nélkül nincs esély – olvasható Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatójának Facebook-oldalán.
![]()
Ezekben a hónapokban újítják fel a Nyugati pályaudvar csarnokát
Fotó: Kurucz Árpád Magyar Nemzet
Ezért nagy jelentőségű, hogy
a Budapesti Fejlesztési Központ aláírta a vállalkozási szerződést az új budapesti vasúti alagút megvalósíthatósági tanulmányára.
A szakértői munkák elvégzésére kiírt nyílt európai uniós közbeszerzés nyertese egy nemzetközi csapat lett: a vasúti infrastruktúra tervezését a magyar Főmterv Zrt. fogja össze és irányítja a teljes tanulmány elkészítését. A menetrendi és hálózati koncepció megalkotását a svájci SMA & Partner végzi majd. Az építészeti, urbanisztikai, várostervezési munkákat a főbb állomások környezetében – magyar építészirodák mellett – a világhírű holland UNStudio végzi majd, akik a dohai metrótól a számos építészeti díjat elnyert holland Arnhem vasútállomásig számos ilyen referenciával bírnak és Budapesten az új Galvani hidat is tervezik. A szerződés összértéke 1,4 milliárd forint, a munka 18 hónapig tart.
A feladat részeként elvégzik a ma a Déli pályaudvarra és a Nyugati pályaudvarra bevezető összes vonalszakasz koncepcionális felülvizsgálatát és megalkotják ezen vonalak leendő képét.
A feladat fókuszában pedig annak vizsgálata áll, hogy a kapacitásbővítés érdekében érdemes-e és ha igen, milyen áron, milyen nyomvonalon, állomásokkal, mélységben, műszaki kialakítással összekötni a Magyarország keleti és nyugati részéből érkező vasútvonalakat Budapest központja alatt, ezzel mintegy duplájára bővítve a budapesti vasúti hálózat mai kapacitását – és milyen hasznok érhetők el ezáltal.
Az alagút megépítéséről egyelőre nincs döntés, ez a tanulmány alapján hozható majd meg 2022 után, melyben a jelentős beruházási költségek – a rávezető szakaszokkal együtt – és a beruházás révén elérhető társadalmi, nemzetgazdasági, közlekedési, környezetvédelmi és városfejlesztési hasznok teljes körű összegzése és összehasonlítása megtörténik.