Nyári üzemmódban a lakosság fogyasztása

A július és az augusztus a vendéglátóiparban jelent csúcsidőszakot, ami nem csupán a városi éttermekben, hanem például a tóparti büfékben is érezteti hatását.

2019. 08. 02. 5:45
null
A ruhaboltokban már zajlanak a leértékelések Fotó: Éberling András
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Megváltoznak a vásárlási szokások a nyáron: míg a kiemelt üdülőövezetekben a szabadsága ideje alatt az átlagosnál többet költ élelmiszerekre, szezonális termékekre, kényelmi szolgáltatásokra a lakosság, illetve a belföldi utazók, addig például egyes lakóhelyek környékén érezhetően visszaesik a napi értékesítés, a bolti forgalom pedig megugrik a főváros központi részein, ahol a külföldi turisták jellemzően megfordulnak – mondta a Magyar Nemzetnek Vámos György.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára a piaci tapasztalatok alapján ismertette: a kiskereskedelemben a június számít csúcsidőszaknak a nyáron, ilyenkor nagyon élénk a boltok forgalma, nem csupán a napi fogyasztási cikkek értékesítőinél, hanem a szezonális ruha- és kertészeti, lakberendezési üzletekben is, illetve a sport-, játéktermékek piacán. Júliusban és augusztusban megtorpan a bővülés üteme, a nyár nagyobb részében és főként az augusztusi főszezoni időszakban sokszoros és együttes hatások következtében területi eloszlás és az értékesített mennyiség tekintetében hektikussá válik a forgalom alakulása.

A ruhaboltokban már zajlanak a leértékelések
Fotó: Éberling András

– A július és az augusztus a vendéglátóiparban jelent csúcsidőszakot, ami nem csupán a városi éttermekben, hanem például a tóparti büfékben is érezteti hatását. A nyári szezonális növekedés értékben, folyó áron számolva nagyon magasra ugrik a vendéglátóhelyeken, ami szeptemberre visszaesik – mondta Vámos György.

A főtitkár a szezonális hatások között említette a június végétől kezdődő leárazásokat, amelyek minden termékkörben lendítenek a bolti vásárlásokon. Az élelmiszerek forgalmában is, hiszen a kánikulában több fogy az ásványvizekből, jégkrémekből, idénygyümölcsökből és más tipikus nyári alapanyagokból, de a ruházati termékek, műszaki cikkek terén is jelentős az akciózás azzal a szándékkal, hogy a kereskedők időben megszabaduljanak a nyárra felhalmozott árukészletüktől.

A leértékelési hullám végigsöpör minden üzlettípuson a kisebb, önálló szakboltoktól kezdve a bevásárlóközpontok üzletein át akár a vendéglők kínálatáig, az akciózás nem engedi teljesen „leülni” a piacot a nyáron sem.

Ráadásul az időjárás is befolyásoló tényező: a kereskedők megfigyelték, hogy esős idő esetén többen döntenek úgy, hogy vásárlással töltik el az időt, míg a jó időben inkább a vízparti szolgáltatók, boltosok érzékelik a megnövekedett érdeklődést.

Bár még javában tombol a nyár, és az augusztus eleji időszakban utazik el a legtöbb család, a nagyobb áruházláncoknál már megjelent az iskolakezdéshez kapcsolódó termékek reklámja, a polcokon már az őszre jellemző árucikkek első darabjai veszik át a strandtáskák helyét, és a taneszközök, írószerek, papíráruk is egyre inkább központi helyet foglalnak el a kínálatban.

– A valódi roham jellemzően augusztus 20-a után következik, akkor a családok már a szeptemberi iskolakezdéshez vásárolnak – ez a folyamat eltarthat a hónap közepéig. Emellett a ruházati, műszaki, számítástechnikai eszközök iránt is megnő a kereslet, amely szintén az új tanév kezdetéhez köthető– fogalmazott Vámos György. Hozzátette, a nyár letelte után értelemszerűen visszarendeződik a szezonális hatásoktól mentesülő kiskereskedelmi értékesítés a szokásos kerékvágásba, ősztől – főként a karácsonyi bevásárlási szezonhoz közelítve – újabb tipikus jelenségek figyelhetők majd meg a fogyasztási szokásokban.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.