Több ezer munkahely megszűnhet a MÁV-nál – jelentette be Barkóczi Balázs, a Demokratikus Koalíció szóvivője egy minapi sajtótájékoztatóján, majd a Rail Cargo Hungaria úgynevezett egyeskocsi-forgalma esetleges beszüntetéséről, illetve ennek a következményeiről értekezett.
Úgy tűnik, hogy a DK politikusa összekeverte a két cég nevét, holott éppen a párt elnöke, Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején adták el a MÁV árufuvarozó leányvállalatát az osztrák Rail Cargo Ausztriának.
A teheráruk állomásonkénti összegyűjtését – ezt nevezi a szakma egyeskocsi-forgalomnak – mintegy közszolgáltatási feladatként végzi megalakítása óta a Rail Cargo Hungaria, azonban a tevékenység magas költsége és az ezzel szemben álló alacsony fedezet többmilliárd forintos veszteséget okoz a társaságnak – olvasható a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás közös közleményében.
A szakszervezetek azért foglalkoznak ezzel a témával kiemelten, mert ha a cég esetleg nem végzi majd el ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas, a Rail Cargo Hungaria munkavállalói, illetve más cégek dolgozói válhatnak munkanélkülivé.
A problémára megoldást kínálhat az a stratégiai együttműködési megállapodás, amit az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) és a Rail Cargo Group magyarországi vállalatai kötöttek tavaly szeptemberben.
Eszerint a vasúttársaság a továbbiakban is rendelkezésre áll hálózati lefedettséget biztosító vasúti árufuvarozási szolgáltatásaival, különös tekintettel az egyedi kocsirakományú fuvarozásra, míg az ITM céltámogatás lehetőségének megvizsgálásával segíti elő, pozitív elbírálás esetén intézkedik az Európai Unió hozzájárulásának megszerzéséről.

Fotó: Havran Zoltán
A dokumentum leszögezi, hogy mindkét fél a vasúti árufuvarozás részarányának növelésére törekszik. Ennek ellenére Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria elnöke azt mondta a közelmúltban, hogy cége akár 2021-től kivonulhat a hazai egyeskocsi-fuvarozásból.
A szakszervezetek közleménye szerint az egyeskocsi-forgalom felszámolásával drasztikusan megnőhet a közúti forgalom – miként ez történt a Ro-La vonatok megszüntetése nyomán is –, évente négyszázezer teherautó zúdulhat az utakra, amely nagy terhet jelentene a hazai úthálózatra és a környezetre is.