Hírügynökségek szerint a mentési műveletbe repülőgépek is bekapcsolódtak. A Srí Lanka-i légierő később közölte, hogy a tartályhajóból elkezdett szivárogni az olaj. „A tűz terjed, és az olaj elkezdett szivárogni” – közölte Dusan Vijeszinghe, a légierő szóvivője a DPA német hírügynökséggel. A 23 tagú legénység egyik tagja eltűnt, egy másik megsérült, mindketten Fülöp-szigeteki állampolgárok – közölte Indika Silva kapitány, a Srí Lanka-i haditengerészet szóvivője. A haditengerészet négy hajót küldött a bajba került hajó megsegítésére – mondta Silva, hozzátéve: mire a hajók megérkeztek, a legénység 19 tagja mentőcsónakon elhagyta a hajót, a hadihajók felvették őket.
Miközben a hadihajók megpróbálták eloltani a tüzet, a kapitány és a legénység további két tagja is elhagyta a tartályhajót. A legénység 18 Fülöp-szigeteki és öt görög állampolgárból állt.
Silva elmondta, hogy a mentésbe bekapcsolódott az egyik Srí Lanka-i kikötőben horgonyzó két orosz hadihajó is, amelynek legénysége a hajó készleteinek feltöltésére és pihenni állt meg. A műveletben rész vesz továbbá az indiai parti őrség is hajókkal és repülőgépekkel. Silva szerint a segélynyújtásba bekapcsolódott a Helen M nevű tartályhajó is.
A New Diamond, más források szerint MV Diamond egy óriástanker, amelyet egy indiai olajvállalat, az Indian Oil Corp bérelt, hogy a szállítmányt olajfinomítójában feldolgozza. A panamai zászló alatt közlekedő hajó a kuvaiti Mína-al-Ahmadi kikötőből tartott Indiába. Mintegy húsz tengeri mérföldre volt már a partoktól, amikor a baleset történt, a DPA szerint a hajón robbanás történt.
A hatóságok igyekeznek mindent megtenni, hogy a hajó fedélzetén lévő kétmillió hordónyi kőolaj ne kerüljön a tengerbe, veszélybe sodorva ezzel az élővilágot.