Mégsem neveznek át egy franciaországi középiskolát Samuel Paty történelemtanár után, akit még tavaly októberben fejezett le egy 18 éves, csecsen származású muszlim szélsőséges. Az ország déli részén, a Földközi-tenger partján fekvő Ollioules település polgármestere, Robert Beneventi ötlete volt, hogy az elhunyt tanárnak így állítsanak emléket, azonban a tanárok, a szülők és a diákok ellenezték a politikus tervét.
– Meg akartam tisztelni ezt az oktatót, akit ilyen kegyetlen módon öltek meg
– magyarázta a polgármester a France 3 tévécsatorna tudósítójának hozzátéve, hogy szerinte az iskola átnevezése szimbolikus jelentőségű lett volna az ország számára.
Ahhoz azonban, hogy a középiskola új nevet kapjon, az intézmény tanáraiból, valamint a szülők és diákok képviselőiből álló igazgatótanácsnak meg kellett vitatnia a tervet és a többség nem értett egyet Beneventivel. Többen arra hivatkoztak, hogy Samuel Patynak nem volt semmilyen kapcsolata a településsel, valamint megemlítették, hogy az iskola utcáját korábban már átkeresztelték, miután Arnaut Beltrame csendőrt 2018-ban megölte egy marokkói származású szélsőséges fegyveres a trèbes-i terrortámadás során.
– Szeretnénk visszanyerni a békés légkört
– utasította el Sandra Olivier francia matematikatanár a német Deutsche Welle hírportál interjúját.
Az oktató azonban nyilatkozott a France 3 tévécsatornának és elmondta, hogy álláspontjuk szerint az intézmény átnevezése szomorú jelentést adna egy olyan helynek, ahova gyermekek járnak be nap mint nap. Olivier továbbá kihangsúlyozta, hogy szeretnék kifejezni tiszteletüket a meggyilkolt tanár iránt, de úgy vélik, ezzel csupán célponttá tennék az iskolát. Az elutasítás hírének azonban nem mindenki örült, a francia közösségi oldalakon és hírportálokon sokan úgy írtak az esetről, mint egyfajta önkéntes megadásról, többen gyalázatnak is nevezeték az ügyet.
– Megértem, hogy az emberek nem akarják kockáztatni az életüket, de a 2015-ös támadások óta már nem a biztonság buborékában élünk, ahogy az volt hetven évvel ezelőtt
– jelentette ki Iannis Roder történelemtanár, a Jean-Jaurès Alapítvány oktatási ügyekkel foglalkozó vezetője.

Az IFOP francia közvélemény-kutató cég nemrégiben felmérést végzett az európai államban, melynek eredménye szerint a megkérdezettek közel fele elismerte, hogy a konfliktusok megelőzése érdekében legalább egyszer öncenzúrázott az órán, amikor valamilyen vallási témáról beszélgettek a diákokkal. Szakértők szerint a francia társadalmat egyre jobban megosztják a keletkezett feszültségek: Mihaela Alexandra Tudor, a Montpellier-i Paul Valéry Egyetem professzora úgy véli, hogy a tanárok és a szülők elutasító magatartása egy folyamatosan növekvő, társadalmon belüli szakadékra utal. A francia parlament már megkezdte egy törvényjavaslat megvitatását, mely szigorítaná a mecsetek és az imámok ellenőrzését, valamint a közalkalmazottak fenyegetése vagy megfélemlítése pénz- vagy börtönbüntetést vonhatna maga után. Egyesek szerint azonban ezzel még inkább megbélyegeznék a muszlim kisebbséget, előrejelzések szerint a törvénytervezet újabb, országos szintű vitát válthat ki.