Lech Kaczyński lengyel köztársasági elnök 2010. április 10-én a II. világháború idején elkövetett katyńi vérengzés 70. évfordulójának alkalmából tartott megemlékezésre tartott Oroszországba a lengyel delegáció társaságában – olvasható a hirado.hu-n.
A pilóta a szmolenszki katonai repülőtéren tervezte a leszállást a Tu–154 M típusú géppel. Már szinte a repülőtér fölött jártak, amikor bekövetkezett a katasztrófa.
Az utasszállító fedélzetén 96 utassal először a fák koronáját súrolta, majd mielőtt a leszállópályához ért volna, kerekei elérték a talajt.
Az irányítás hiába javasolta a kapitánynak, hogy ne Szmolenszkben, hanem Minszkben vagy Moszkvában landoljon, ő mégis megkísérelte a leszállást. Habár az első jelentések még négy leszállási kísérletet valószínűsítettek, valójában csak egy történt. Elmondások szerint a 26 éves repülőgép jó állapotban volt, előtte egy évvel újították fel.
A vizsgálatot végző orosz és lengyel hatóságok egymástól eltérő részeredményekre jutottak.
Azt azonban mindkét fél nyomozói elismerték, hogy feltételezhetően a pilóta hibájából következett be a balesetet.
2008 augusztusában egyébként a gép egy másik kapitányának már volt konfliktusa Lech Kaczyńskival, mert az orosz–grúz háború idején biztonsági okok miatt a háború sújtotta Tbiliszi helyett az attól 350 kilométer távolságban levő azerbajdzsáni Gandzsában szállt le, a fedélzeten lévő Kaczyński határozott utasítása ellenére, miközben az elnök a fegyveres erők főparancsnoka, azaz a gép kapitányának is elöljárója volt. Lech Kaczyński akkor a kapitányt parancsmegtagadással vádolta. Említésre méltó az is, hogy ennek a járatnak a másodpilótája volt az a pilóta, aki a 2010-ben lezuhant járat kapitányaként szolgált.
Az első értesülések szerint a balesetben szerepet játszhatott maga az államfő, aki sürgethette a pilótát, hogy itt szálljon le, ne repüljön tovább. Később az ügyészségi vizsgálatok nem találtak arra utaló jelet, hogy a fedélzeten ülők közül bárki sürgette vagy kényszerítette volna a gép pilótáját a szmolenszki leszállásra.
A feketedoboz vizsgálatából viszont egyértelműen kiderült, hogy nemcsak a személyzet tartózkodott a pilótafülkében a lezuhanás előtt, hanem például Andrzej Blasik, a lengyel légierő főparancsnoka és Mariusz Kazana, a diplomáciai protokollszolgálat vezetője is.
2010. június 1-jén nyilvánosságra hozták a pilótafülkében a lezuhanás előtti negyven percben elhangozottakat. Eszerint a fedélzeti automatika az utolsó percben legalább tucatszor figyelmeztette a pilótákat arra, hogy növeljék a repülési magasságot, mert a gép közel került a talajhoz.