– Hol van a Sieci helye a lengyel médiapiacon?
– Ez a legnagyobb konzervatív hetilap, amely tíz évvel ezelőtt jött létre, a fősodorbeli média elleni egyfajta lázadásként. Mégpedig olyan időszakban, amikor a liberálisok uralták a médiapiacot és megpróbálták bezárni a kört, elnyomva minden más hangot. Ennek nyomán alapítottunk egy kisebb céget, amely máig megőrizte egy majdhogynem családi vállalkozás légkörét. Konzervatívként határozzuk meg magunkat, írásaink főleg a lengyel függetlenség és társadalmi értékek védelmében születnek. Ez ma a nyugati civilizáció védelmét is jelenti, ugyanis komoly veszélyben forog.
– A jelenlegi politikai erőviszonyok ismeretében ez kormánypártiságot is jelent, igaz?
– Igen, kormánypártiak vagyunk, amit az ellenzék is előszeretettel süt ránk. Mi inkább úgy mondjuk, az ellenzéki propagandát és üzeneteket ellensúlyozzuk, egy más nézőpontot is bemutatva, mégpedig tisztességesen.
– Magyarországon azt mondjuk, fele-fele a kormánypárti és az ellenzéki média megoszlása. Milyenek az arányok önöknél?
– Szerintem a lengyel média 70 százaléka kormányellenes, a kormány főleg a közmédiában talál támogatásra. Utóbbi is ellensúlyt próbál képezni, 30-35 százalékos piaci részesedéssel. A központi költségvetésből 2,7 milliárd zlotyt (224 milliárd forint) kapnak, és ehhez járul a reklámbevételük. De nem kötelező a köztévé, választhatják a nézők a TVN-t, a legbefolyásosabb kereskedelmi csatornát vagy a Polsatot, amely szerintem inkább ellenzéki hangvételű, de úgy tesz, mintha semleges lenne. A lényeg, hogy van választási lehetőség, ami nagy vívmány.
Az írott sajtóban vannak a mienkéhez hasonló kiadványok, de ezek is háttérbe szorulnak a hirdetőknél: a pénz az ellenzéki médiához vándorol.
Olyan ez, mint az osztrakiszmosz, a cserépszavazás az ókorban. Gyakorlatilag az egész „szoft” nyilvánosság a kormány ellen dolgozik, a lengyel celebeket is ideértve. Mindamellett a 2019-es választásokon azt láttuk, ennek nincs közvetlen hatása a választók magatartására. A kormánynak nem az a célja, hogy uralja a médiapiacot, hanem hogy eljusson az üzenete az emberekhez. Az ellenzéki média ugyanis nem végzi ezt a feladatot. A TVN átvette a Gazeta Wyborczától az első számú ellenzéki véleményformáló média szerepét, a liberális lap már árnyéka korábbi önmagának. A kérdés ma úgy merül fel, nem a TVN-nek vannak-e már ellenzéki pártjai?