Börtönre ítélték a vonatkatasztrófát okozó masinisztát

A balesetben 79 ember meghalt és több mint százan megsérültek. A szerencsétlenség miatt végül nemcsak a vonat vezetőjét, hanem a vasúti vonalat üzemeltető cég egyik alkalmazottját is elítélték.

2024. 07. 27. 11:44
Egy vonat halad el egy vasúti baleset helyszíne mellett 2013. július 26-án Angroisban, a spanyolországi Santiago de Compostela közelében. 2013. július 24-én Spanyolország északnyugati részén egy vonat lesodródott a sínekről
Egy vonat halad el egy vasúti baleset helyszíne mellett 2013. július 26-án Angroisban, a spanyolországi Santiago de Compostela közelében. 2013. július 24-én Spanyolország északnyugati részén egy vonat lesodródott a sínekről Fotó: MIGUEL RIOPA / AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Börtönbüntetésre ítélte a bíróság a 2013-as spanyolországi vonatszerencsétlenséget okozó mozdonyvezetőt és a vasútvonal fenntartásáért felelős cég (Adif) egyik vezetőjét.

Santiago de Compostela 2-es számú törvényszéke úgy döntött, hogy Francisco Garzón masinisztára és Andrés Cortabitartére, az Adif korábbi forgalombiztonsági igazgatójára két év, hat hónap börtönbüntetést szab ki. 

A két férfit 79 ember halála és 143 fő súlyos, gondatlanság miatt bekövetkezett sérülése miatt tették felelőssé. A bíróság emellett négy és fél évre eltiltotta őket hivatásuk gyakorlásától, valamint több mint 25 millió eurós kártérítés megfizetésére kötelezte őket.

Az egyik Madridból Ferrolba tartó Alvia-vonat 2013. július 24-én siklott ki azért, mert 80 helyett 176 kilométer per órás sebességgel érkezett meg az egyik kanyarba Santiago de Compostela mellett.

A szerencsétlenség idején a mozdonyvezető épp egy nem sürgős telefonhívásban volt, ami elvonta a figyelmét a közeledő veszélyt jelző táblákról és a sebességcsökkentés szükségességéről, így hatalmas tempóval fordult be az Angrois-kanyarba, majd kisiklott és a falnak ütközött.

A baleset utáni vizsgálatok azonban rámutattak arra is, hogy nemcsak a mozdonyvezető hibázott, hanem a vasútvonal karbantartásáért felelős Adif is, amely nem biztosította a megfelelő biztonsági ellenőrzéseket és rendszereket ezen a szakaszon, amit eredetileg gyorsvasúti összeköttetésre terveztek, de az automatikus fékrendszert különböző problémák miatt kikapcsolták. A helyette használt rendszer viszont teljes mértékben a mozdonyvezetőre bízta a fékezést, aki az említett telefonhívás miatt ezt elmulasztotta.

A bíró a történtek után 11 évvel megszületett első ítélet kihirdetésekor kiemelte, hogy mindkét vádlott megsértette a pozíciójukból rájuk rótt kötelezettséget, és amellett, hogy kötelességük lett volna, el is tudták volna kerülni a balesetet.

Az áldozatok családtagjai és a balesetben megsérültek egy része elégedetten nyilatkozott az ítéletről és egyetértettek abban, hogy a tragédia terhét nem kizárólag a mozdonyvezetőnek kell cipelnie.

Az elítéltek most fellebbezhetnek az A Coruñai Tartományi Bíróságon.

Borítókép: Egy vonat halad el egy vasúti baleset helyszíne mellett 2013. július 26-án Angroisban, a spanyolországi Santiago de Compostela közelében. 2013. július 24-én Spanyolország északnyugati részén egy vonat lesodródott a sínekről (Fotó: Miguel Riopa/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.