Szorul a hurok: a szakértő elmondta, kik lehetnek a felelősök az újvidéki tragédia miatt

Az újvidéki vasúti pályaudvaron bekövetkezett tragédia, amelyben 14 ember életét vesztette, és további hárman súlyos sérüléseket szenvedtek, mély gyászt és felháborodást váltott ki Szerbiában. A balkáni országban a felelősöket keresik.

2024. 11. 04. 6:22
Újvidék városának vasútállomása egy nappal azután, hogy egy kültéri tető beomlott (Fotó: AFP)
Újvidék városának vasútállomása egy nappal azután, hogy egy kültéri tető beomlott (Fotó: AFP)
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nyugalmazott építőmérnök Braniszlav Ivkovics szerint a tervezőkkel kezdődik a felelősök sora, utána következnek a műszaki ellenőrök, de a szakminisztérium is a felelősök között van – írja a szerb közmédia.

A szakértő hangsúlyozta, hogy nem tudja biztosan, hogy megtörtént-e a műszaki átadás-átvétel és kiadták-e az üzembe helyezési engedélyt, de mivel a pályaudvar használatban volt, feltételezi, hogy igen. Mint arról a Magyar Nemzet korábban már beszámolt, Újvidéken pénteken szakadt le a vasúti pályaudvar tetejének egy része, és maga alá temetett több embert. Tizennégyen meghaltak és több sérültje is volt a katasztrofális eseményeknek. Azóta Szerbián úrrá lett a döbbenet, az emberek a válaszokat keresik, hogy miként történhetett ez. 

A felelősségi lánc hosszú, magyarázza Ivkovics. 

A minisztérium ad ki építési engedélyt, amely nem léphet hatályba, amíg a kivitelezési tervek nem készülnek el. Csak ezek után lehet elkezdeni az építkezést, ahol a beruházó dönt a szakmai felügyeletről, a kivitelezés befejezése után pedig műszaki átadás szükséges

 – mondta Ivkovics. Kiemelte: az átadást felügyeleti jogkörrel és engedéllyel rendelkező cégeknek kell elvégezniük, és ezt követően kell megszerezni a használatbavételi engedélyt. Habár személyesen nincs tudomása arról, hogy a műszaki átadás megtörtént-e, vagy a használatbavételi engedélyt megszerezték-e, feltételezi, hogy az állomás használatban léte ezt igazolja.

A tragédia okainak feltárása közben az épület maradványait egy másik helyszínre szállították. Emiatt többen kritikát fogalmaztak meg.

Egyesek azt mondták, hogy szándékosan távolították el ezeket. Nem értik, hogy az ügyészség dönt arról, mi fontos bizonyíték, s azt biztonságos helyre szállítják, és a rendőrség őrzi. Ezeken a kábeleken látható a korrózió

 – nyilatkozta Ivica Dacsics belügyminiszter.

A nyomozás folytatódik, eddig negyven tanút hallgattak meg. A hatóságok biztosítják a közvéleményt arról, hogy a büntetőjogi felelősségen túl politikai következmények is lesznek.

A politikai felelősségnek léteznie kell… Beszéltem Alekszandar Vucsiccsal. Ez nem kétséges, de ezt a döntést higgadtan és racionálisan kell meghozni, nem pedig a közösségi médiában terjedő bejegyzések vagy plakátok alapján

 – mondta Milos Vucsevics miniszterelnök.

A felelősöknek el kell számolniuk tetteikkel, hangsúlyozzák a szakértők, tekintettel minden jelenlegi és tervezett projektre, valamint a társadalom bizalmára.

Szerbiában hatalmas beruházási ciklus zajlik az elmúlt 12 évben, ami lehetőséget ad a fiatal mérnököknek a tapasztalatszerzésre. Ez a tragédia arra figyelmeztet, hogy meg kell találni és felelősségre kell vonni a bűnösöket, hogy lezárhassuk ezt a történetet

 – mondta Ivkovics.

A Szerb Tudományos és Művészeti Akadémia részvétét fejezte ki az áldozatok családjainak, kiemelve, hogy ilyen tragédiák nem ismétlődhetnek meg.

Borítókép: Újvidék városának vasútállomása egy nappal azután, hogy egy kültéri tető beomlott (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.