Az elmúlt évben Németországban soha nem látott számú peres ügy indult a légitársaságok ellen. A Német Bírói Szövetség adatai szerint 2024-ben mintegy 131 ezer keresetet nyújtottak be a bíróságokon, ami hatezerrel több, mint az előző évben. Az utasok többsége kártérítést követel elmaradt vagy jelentősen késő járatok miatt, de előfordulnak szerződéses viták is a csomagokkal kapcsolatban.
Köln vezeti a statisztikákat
A legtöbb keresetet a kölni bíróságon nyújtották be, ahol 41 300 ügyet regisztráltak, ami 11 százalékos növekedést jelent a korábbi évhez képest. Köln egyben a Lufthansa jogi székhelye is, így a légitársaságok elleni perek jelentős része itt összpontosul. Frankfurt és Berlin repülőtereinek joghatósága alá tartozó bíróságok szintén jelentős ügyszámemelkedést tapasztaltak.
A járvány után nőtt az utazási kedv
A szakértők szerint a keresetek számának növekedése összefüggésben áll az utazási kedv fellendülésével a COVID–19 világjárvány után. Az utasok egyre inkább tisztában vannak jogaikkal, és nem haboznak bíróságra terelni a kártérítési követeléseiket. A Németországban működő fogyasztóvédelmi szervezetek adatai szerint az esetek 84 százaléka a légitársaságokkal kapcsolatos panaszokról szól, és ezek közül a legtöbb ügy az elmúlt évben sikeresen lezárult.
Németország légitársaságai sok problémával küzdenek
A légiközlekedési ágazat 2024-ben számos kihívással nézett szembe: a gyakori sztrájkok, az extrém időjárási viszonyok és az IT-rendszerek meghibásodása mind hozzájárultak a járattörlések és késések magas számához. A panaszok többsége ezekhez a problémákhoz kapcsolódik, amelyek az utasoknak jelentős anyagi és időveszteséget okoztak.
Bevetik a mesterséges intelligenciát
A német igazságszolgáltatás mesterséges intelligenciát próbál alkalmazni a perek gyorsabb feldolgozása érdekében.
Az új technológia lehetővé teszi, hogy a rendszer másodpercek alatt elemezze a hasonló bírósági ítéleteket, azonosítsa a követelések jogalapját, és javaslatokat tegyen a döntésekre.
Bár a szoftver egyelőre kísérleti fázisban van, a cél az, hogy csökkentse a bírók és a jogászok terheit a tömeges keresetek elbírálásában.
A Lufthansa és más légitársaságok a bíróságok célkeresztjében
Nemcsak Németországban, hanem nemzetközi szinten is egyre gyakoribbak a légitársaságokkal szembeni jogi lépések.
Egy indiai fogyasztóvédelmi bizottság nemrég 50 000 rúpiás (550 euró) kártérítést ítélt meg egy idős házaspárnak a Lufthansa ellen, miután az utazásuk során többszörös kellemetlenséget szenvedtek el.
Az ügy rávilágít arra, hogy a fogyasztók világszerte egyre inkább támaszkodnak a bírósági eljárásokra, ha elégedetlenek a szolgáltatásokkal.
Mi vár a jövőben az utasokra?
Az Európai Unió szigorú szabályozást vezetett be az utasok jogainak védelmére. A késések és járattörlések esetén járó kártérítések akár a 600 eurót is elérhetik, amit a légitársaságok kötelesek kifizetni. Amennyiben egy légitársaság nem tesz eleget ezen kötelezettségeinek, az utasoknak lehetőségük van peres úton vagy békéltető testület segítségével érvényesíteni a jogaikat.
A jelenlegi tendencia azt mutatja, hogy a jogi eljárások száma tovább fog növekedni, és a mesterséges intelligencia egyre nagyobb szerepet játszhat a bíróságok munkájának hatékonyabbá tételében. A légitársaságok számára pedig mindez egyértelmű üzenet: az ügyfelek igényeit komolyabban kell venniük, ha el akarják kerülni a bírósági perek folyamatos növekedését.
Borítókép: A Lufthansa gépe felszáll a brüsszeli reptérről (Fotó: AFP)