A Volkswagen-csoporthoz tartozó Audi márka közölte, hogy több hosszú távú stratégiát is vizsgál, köztük az amerikai gyártás beindítását, hogy alkalmazkodjon Donald Trump elnök importkorlátozó intézkedéseihez. Donald Trump az Európai Unióból származó árukra 25 százalékos vámot vetett ki, amire válaszul az unió is ellenvámokat alkalmaz. Sokak szerint azonban ez meggondolatlan és a kölcsönös deeszkaláció felé kellene menni.

Fotó: AFP
Donald Trump vámjai miatt a költözést fontolgatja az Audi
Az Egyesült Államok és Európai Unió között kitört vámháborút a cégek vezetői sem hagyták szó nélkül.
Jelenleg több forgatókönyvet is értékelünk az észak-amerikai gyártás további lokalizálására – többek között azért, hogy közelebb legyünk a helyi vásárlók igényeihez, és hogy ellenállóbbá váljunk a globális gazdasági bizonytalanságokkal szemben
– mondta Gernot Döllner, az Audi vezérigazgatója.
Az Audi a Reutersnek úgy nyilatkozott:
Még mindig bízunk egy megállapodásban az amerikai kormánnyal. Ugyanakkor vizsgáljuk, milyen mértékben kell a vámok költségét áthárítanunk a vásárlókra árnövekedés formájában.
A márka jelenleg nem rendelkezik gyártóüzemmel az Egyesült Államokban. A legnépszerűbb modelljét, a Q5-öst Mexikóban, a San José Chiapa-i üzemben gyártja, amelyet közvetlenül érintenek a Trump által kilátásba helyezett vámok.
Versenytársak is reagálhatnak
A Mercedes-Benz termelési igazgatója, Joerg Burzer úgy nyilatkozott, hogy a GLB modell mexikói gyártásának amerikai exportja attól is függ, hogyan reagálnak a versenytársak. Burzer hozzátette, hogy alternatív lehetőségként fontolgatják a dél-afrikai gyártásból történő exportot is, mivel az ország vámmentes hozzáféréssel rendelkezik az amerikai piachoz. Ugyanakkor figyelmeztetett:
Ez bármelyik nap megváltozhat. Még sosem láttam ilyen összetett környezetet – a kulcskompetencia ma a rugalmasság.
A BMW, amely jelenleg nem felel meg az Egyesült Államokkal kötött szabadkereskedelmi megállapodás feltételeinek, jelezte, hogy az elkövetkező hetekben saját költségére vállalja a vámterhek fizetését, miközben tisztábban látnak a hosszú távú szabályozás kapcsán. A McKinsey Global Institute partnere, Jan Mischke szerint a gyártók készen állnak a gyors cselekvésre.
Számos terv fekszik már most is a fiókokban, hogy szükség esetén azonnal lépni tudjanak
– mondta. A vámokkal kapcsolatos aggodalmak mellett az Audi Németországban is komoly költségnyomással néz szembe.
A cég a héten jelentette be, hogy akár 7 500 munkahelyet szüntet meg, hogy javítsa működési hatékonyságát és növelje nyereséghányadát, amelyet az idei évre 7–9 százalék közé várnak a 2024-es 6 százalék után.
A cég ezzel része annak a Volkswagen-csoport által tervezett 48 ezer fős globális létszámcsökkentésnek, amely a következő években valósulhat meg.
Borítókép: Donald Trump amerikai elnök a Fehér Házban 2025. március 20-án (Fotó: AFP)