Ez vezetett a katonai helikopter és az American Airlines gép tragikus ütközéséhez Washingtonban

Egy jelentés feltárja a január 29-én Washington D.C.-ben történt légi katasztrófa részleteit, amely során egy amerikai hadsereghez tartozó Black Hawk helikopter és egy American Airlines utasszállító repülőgép ütközött össze, 67 ember halálát okozva. Súlyos hibák után az incidens az Egyesült Államok legsúlyosabb légi balesete volt a 2001-es események óta.

Forrás: Independent2025. 04. 29. 11:38
Egy utas a Ronald Reagan Nemzeti Repülőtér 2-es terminálján Fotó: Al Drago Forrás: Getty Images/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A The New York Times által közzétett vizsgálat megállapította, hogy a helikopter pilótája, Rebecca M. Lobach kapitány végzetes hibát követett el: nem hajtotta végre a mellette ülő társpilóta és repülési oktató, Andrew Loyd Eaves főtörzsőrmester utasítását, aki az utolsó másodpercekben irányváltást javasolt.

Az eset előzménye, hogy a Ronald Reagan nemzeti repülőtér irányítótornya figyelmeztette a helikopter személyzetét, hogy a közelükben tartózkodik egy utasszállító repülő. A Black Hawk pilótái vizuális elválasztást kértek – ez egy olyan szabályozott eljárás, amelyben a pilóta saját látása alapján kerüli el az ütközést, az irányító közvetlen beavatkozása nélkül. Bár az irányítás ezt jóváhagyta, a jelentés szerint a szükséges manőver elmaradt, írja az Independent.

Amint arról korábban beszámoltunk, egy 64 embert szállító utasszállító repülőgép a levegőben összeütközött az amerikai hadsereg Black Hawk helikopterével a Washington melletti Ronald Reagan nemzeti repülőtér közelében, amikor a gép a kifutópályához közeledett.

A helikopter mindössze 15 másodpercre volt attól, hogy keresztezzék az utasszállító repülő pályáját, amikor az oktató felszólította a helikopter pilótáját, hogy élesen forduljon balra az East River partja felé. A fordulat azonban nem történt meg, és a két gép végül összeütközött.

A vizsgálat több kommunikációs problémát is feltárt. Az irányítótorony és a pilóták közti rádiókapcsolat többször megszakadt, egyes utasításokat „elnyomtak” – vagyis azok a pillanatok, amikor a Hawk egyik tagja beszélt volna, más rádióforgalom miatt nem hallatszottak.

A technikai problémák sem maradtak el: a Potomac folyó fölött repülő járművek mozgását követő biztonsági rendszer ki volt kapcsolva – az amerikai hadsereg protokolljának megfelelően, hogy a pilóták titkosított gyakorlatokat végezhessenek például kormányzati személyek légi kimentésére.

A jelentés szerint az FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) részéről is történtek hibák: bár az irányítók figyelemmel kísérték a helikopter mozgását, nem adtak ki vészhelyzeti utasítást, amikor a két repülőeszköz már kritikusan közel került egymáshoz.

Tovább bonyolította a helyzetet, hogy a katonai személyzet éjjellátó készülékeket viselt – ezek ugyan segítik az éjszakai navigációt, de városi fények között torz képet adhatnak, figyelmeztettek katonai szakértők.

WASHINGTON DC, UNITED STATES - JANUARY 31: The investigation continues at the Potomac River after the accident in which a passenger plane carrying 60 passengers and a crew of 4 and a military helicopter carrying 3 military personnel collided in the air on January 30, near Ronald Reagan Airport in Washington D.C, USA on January 31, 2025. Celal Gunes / Anadolu (Photo by Celal Gunes / ANADOLU / Anadolu via AFP)
A washingtoni Ronald Reagan repülőtér közelében történt baleset után, amelyben egy 60 utast és négyfős személyzetet szállító utasszállító repülőgép, valamint egy háromfős katonai személyzetet szállító katonai helikopter ütközött a levegőben (Fotó: Anadolu/AFP/Celal Gunes)

Aznap éjjel több biztonsági réteg is csődöt mondott

– jelentette ki Katie Thomson, az FAA helyettes vezetője. Matthew Braman dandártábornok, az amerikai hadsereg légi közlekedési igazgatója hozzátette: 

Ha csak egy tényező másképp alakul, talán megelőzhető lett volna a tragédia.

A baleset nyomán az amerikai hadsereg módosította helikoptereinek repülési biztonsági rendszerét, és csökkentette a washingtoni repülések számát. Az FAA pedig véglegesen lezárt egy olyan légi folyosót a Potomac folyó felett, amely keresztezte a baleset idején használt kifutópálya megközelítési útvonalát.

Borítókép: Egy utas a Ronald Reagan nemzeti repülőtér 2-es terminálján (Fotó: Getty Images/AFP/Al Drago)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.