India döntést hoz a lezuhant gép feketedobozairól

Egyre több a kérdőjel a lezuhant repülőgép körül. Az indiai hatóságok még nem döntöttek a repülési adatok kiértékelésének helyéről.

2025. 06. 20. 14:33
Az Air India lezuhant járatának roncsai Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az indiai hatóságok egyelőre nem döntötték el, hogy külföldre küldik-e annak az Air India-járatnak a repülési adat- és hangrögzítőit, amely június 12-én zuhant le az ahmedabadi repülőtérről való felszállás után alig egy perccel. A tragédiában legalább 270-en vesztették életüket – többségük utas volt –, a baleset az elmúlt évek egyik legsúlyosabb légiközlekedési tragédiája Indiában.

India döntést hoz a feketedobozok sorsáról
India döntést hoz a feketedobozok sorsáról. Fotó:  AFP

India döntést hoz a feketedobozok sorsáról

A közlekedési minisztérium közleménye szerint az Aircraft Accident Investigation Bureau (AAIB) fogja meghatározni, hogy hol történjen a feketedobozok – hivatalosan Enhanced Airborne Flight Recorderek (EAFR) – adatainak kiértékelése. A döntés során technikai, biztonsági és adatvédelmi szempontokat egyaránt mérlegelnek. A két rögzítőeszközt – amelyek a repülési paramétereket és a pilótafülke hangjait is rögzítik – június 13-án és 16-án találták meg a lezuhant repülőgép roncsai között.

A baleset után olyan hírek jelentek meg, hogy a súlyosan megsérült feketedobozokat az Egyesült Államokba szállítják, mivel Indiában nehézségekbe ütközhet a kiolvasásuk.

A hatóságok ezt nem erősítették meg, de elismerték, hogy az újdelhi AAIB-laboratórium, amelyet áprilisban adtak át, jelenleg még nem biztos, hogy képes az ilyen típusú adatok feldolgozására. Egyes szakértők szerint elképzelhető, hogy a két készülék egyikét valóban eljuttatják az Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökséghez (NTSB), hogy az indiai kiértékelést összevessék az ottani eredményekkel.

Járatcsökkentést és fokozott ellenőrzéseket vezettek be

Az Air India elnöke, Natarajan Chandrasekaran a Times Now televíziónak adott interjúban hangsúlyozta, hogy a lezuhant gép egyik hajtóműve új volt, a másik pedig csak decemberben lett volna esedékes karbantartásra. Elmondása szerint mindkét motor „tiszta előélettel” rendelkezett. A tragédia nyomán az indiai légügyi hatóság azonnali, kiterjesztett ellenőrzést rendelt el az Air India Dreamliner-gépein. 

A 33 darab Boeing 787-8 és 787-9 típusú repülőgépből eddig 26 átesett az ellenőrzésen, és mindet biztonságosnak minősítették.

Az Air India bejelentette, hogy június 21. és július 15. között 16 nemzetközi útvonalon csökkenteni fogja járatainak számát, három desztinációra pedig teljesen felfüggeszti a repüléseket. A lépést önkéntes biztonsági intézkedésekkel, illetve a Közel-Kelet légterében történt lezárások miatti hosszabb repülési időkkel indokolták. A társaság azt is közölte, hogy a járatait átmenetileg 15 százalékkal csökkenti. 

Borítókép: Az Air India lezuhant járatának roncsai (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.