– A hajdúk története a magyar történelem része, a hajdúság a magyar nemzeti identitás egyik alkotóeleme, a művésznek pedig többek között az a kötelessége, hogy a következő nemzedéknek átadja ezeket az értékeket. A sorozat elkészítése nagyon jó lehetőség volt számomra, mert Hajdúszoboszlón születtem, és teljesen szabad kezet kaptam a stílusban – mondta Medgyessy-Kovács Gyula festőművész, aki maga is az egyik hajdú vezető, Halasi Fekete Péter kapitány leszármazottja.
A Szentendrén élő festőművész a képeit nem ecsettel, hanem kezével és tenyerével festi, ez a védjegye. – Egyszerűen ez jön ki belőlem – mondta Medgyessy-Kovács Gyula, aki már az akadémia elvégzése óta ezt a technikát használja, mivel így sokkal kifejezőbben bánhat a festékekkel.
Magyarország eddigi legnagyobb kültéri, betontáblákra, olajjal festett pannói már ki vannak állítva a hajdúszoboszlói Hősök terén, de csak március tizenötödikén leplezik le őket. A hajdúszoboszlói önkormányzat megrendelésére készült sorozat Úr Attila jogász ötlete volt. A hat pannóból álló történelmi sorozat bemutatja a hajdúk letelepedését, illetve a XX. század egyik legfontosabb helyi eseményét: a gyógyvíz felfedezését. Az egyik pannón a csergetés hagyománya is megjelenik, ami a török időkből maradt emlék: a hajdúk az ostoraikkal nagy zajt csapva kergették el egykor a fenyegető törököket, ezt a szokást pedig azóta is megtartják.

Anyai ágon a festő rokona volt Medgyessy Ferenc Kossuth-díjas szobrászművész, az alkotó az ő tiszteletére vette fel a Medgyessy nevet. Az 1660-as Szejdi-dúlást ábrázoló pannó központi elemét – a törökök által rabláncra fűzött emberek sokaságának motívumát – a szobrász Menekülők című domborművéről kölcsönözte, ami Medgyessy Ferenc egyik legdinamikusabb alkotása. – Felhasználtam az ő egyik művét, egyfajta tiszteletadásként a nagy mester előtt. A domborműve pont illett a Szejdi-dúlás horrorisztikus történetéhez, amikor a budai pasa végigdúlta az egész Tiszántúlt, és megtizedelte az itteni magyarságot – részletezte a festőművész.