A felújított és kibővített komáromi Csillagerőd épületegyüttesének központjában izgalmas geometriai forma türemkedik ki a várfalakkal körbevont térből: a szabályos téglatestet egy aszimmetrikus, csonka gúla alakú tetőszerkezet fedi. Ezt a modern épületet az egykori katonai gyülekezőhelyre, a C alakú erőd által közrezárt térbe helyezték el, és hamarosan itt nyitják meg a Szépművészeti Múzeum gipszszobormásolat-gyűjteményének kiállítóhelyét. A helyszínen járva érezhető, hogy látványos kompozíció született Komáromban a majdnem százötven éves épített örökség és a XXI. századi építészet harmonikus egyvelegéből: a várfalhoz illeszkedő, letisztult csonka gúla az egyiptomi piramisok hangulatát is megidézi, főként úgy, hogy bizonyos szögből nézve a szabálytalansága is eltűnik, de a Louvre Múzeum reneszánsz épületegyüttesének közepébe ékelt üvegpiramisra is emlékeztet.
Öt évvel ezelőtt döntöttek arról, hogy a komáromi erődrendszer egyik hányatott sorsú épületét, a Csillagerődöt a Liget Budapest projekt keretében felújítják és múzeummal egészítik ki, hogy a Szépművészeti Múzeum mintegy 300 szobormásolatának kiállítóhelye legyen. Építésekor, 1850 és 1871 között a Csillagerőd az Osztrák–Magyar Monarchia egyik legnagyobb katonai beruházása volt, amely egy kétszázezer fős hadsereget is be tudott fogadni.
– Szokták mondani, hogy a látványtervek nagyban különböznek a megvalósítástól, itt azonban, ha belépünk, a falon látható terv majdhogynem teljes egészében felidézi az elkészült művet. Sőt még jobb is lett annál. A komáromi Csillagerőd jó példa arra, hogyan lehet az építészeti örökséget eredeti szépségében úgy visszaállítani, hogy a XXI. század elvárásait is beleszőjük és alkalmassá tegyük a legmodernebb kiállítási funkciókra is. A Szépművészeti Múzeum újjáépítésekor is ez a hozzáállás vezérelte az építészek munkáját. Fantasztikus eredmény, hogy két év alatt sikerült egy közép-európai léptékű beruházást megvalósítanunk – fogalmazott Baán László miniszteri biztos a múlt heti sajtóbejáráson.