Amíg a tárcaíró városi volt, addig úgy érezte, hogy a város nem engedi felnőni. Mert egy városban gondoskodnak az emberről, megcsinálják helyette a dolgokat. A városokat erre találták ki, munkára és pihenésre. Azért volt ez így, mert a vidéki ember munkája eleinte sokkal színesebb volt, mint a városi, szalag mellett dolgozó munkásoké. A városi ember az ipari forradalom idején sokkal jobban elfáradt a monoton munkától. Az idealisták azt találták ki, hogy majd feltölti őt a kultúra. Persze ebből sem lett semmi. Mára a városokban megváltozott a munka is, emiatt sokan újra azt gondolják, itt az idő, hogy a városi ember a temérdek szabadidejét kulturális tevékenységgel töltse el. Csakhogy a városiak jelentősebb hányada nem hozza meg azt a saját felnőtt döntését, hogy tudatosan neveli önmagát, mert ellustult attól, hogy kiszolgálja a város. És a kör bezárult.
Kertész Imre kulcsművéből furmányos színpadi adaptáció készült, Kelemen Hanna és Szabó Sebestyén László a főszereplők
Kertész Imre Kaddis a meg nem született gyermekért című műve alapján készült az a kivételes produkció, amely a budapesti bemutatót követően most országjáró körútra indul.