Révész László László festő, performer, díszlettervező, forgatókönyvíró 2009-től a tavaly váratlanul bekövetkezett haláláig oktatott a Magyar Képzőművészeti Egyetemen. A nemzetközileg is jelentős, unikális, intermedális keretek közt mozgó művész a Festő Tanszék osztályvezető mestere, egyetemi docens, doktori témavezető is volt.
A Maradjon köztünk című kiállítást a tiszteletlerovás gesztusa mellett az életmű fontos szeletének, az oktatói tevékenységnek a láthatóvá tétele motiválta. A kiállítás arra keresi a választ, hogy Révész László László nyitott, performatív látásmódú edukációs közegéből a művészhallgatók milyen alkotói attitűdökkel kerültek ki, megfigyelhetők-e a körükben preferált médiumok, tematikák.
Salamon Júlia, a kiállítás egyik kurátora kiemelte: a Révész László László művészetpedagógiai tevékenységét bemutató kiállítás az életmű láthatóságával kapcsolatos restanciákra szeretne reagálni, annak egy adott – a helyszín szempontjából is releváns – szeletét bemutatni. Fontos lehet kiemelni, hogy ez a hiánypótló kezdeményezés alulról szerveződve, az egyetem éves kiállítási programjába ágyazva az egykori kollégáktól és hallgatóktól indult el.
A Maradjon köztünk című kiállítás Révész oktatási módszereibe ad betekintést: legyen szó az oktató és a hallgató közötti szakmai kapcsolódás, a bizalmi viszony (maradjon köztünk) nem magától értetődő fontosságáról vagy a nézőpontváltásra való képesség átadásáról.
A kiállítás az életmű kiemelt darabjainak és Révész oktatással kapcsolatos feljegyzéseinek bemutatása mellett egy izgalmas művészeti nyomozás is: a Képzőről régebben kikerült művészek, az ex Révész-osztályosok meghívására épít.
A tárlat rendszerét az egykori Révész-tanítványokkal készülő interjúk határozzák meg, melyekben a kollektív tapasztalat és emlékezet mentén rajzolódnak ki a mesterre jellemző alkotói attitűdök, feladattípusok vagy épp a humor helye az alkotómunkában. A Maradjon köztünk kiállításon láthatóvá válnak az egymást váltó osztályközösségek legfontosabb közös nevezői: a filmhez, a videóhoz való viszony, a művészetfelfogással és a művészi szereppel kapcsolatos intézményi szocializáció. A Maradjon köztünk című kiállítás a mester-hallgató oktatási séma vizsgálata egy konkrét alkotói praxis fénytörésében.
Borítókép: Balerina almája (Fotó: Révész László László)