Egy nagyot sóhajt Jézus Krisztus Rófusz Ferenc Az utolsó vacsora című animációs filmjében, amely bár már tavaly a közönség elé került, de idén karácsonyra új, kevésbé elvont, mindenki számára érthető befejezést kap. A film ugyanis nemcsak Leonardo da Vinci festményét eleveníti meg a mozivásznon, hanem Jézus feltámadását is bemutatja. Igazi szakrális élmény. Az alkotás első verziójában a néző a feltámadást hangképekből és a Jézus teste nélküli lepel látványából érzékelte. Az új verzióban, amely hamarosan a közönség elé kerül, viszont látható lesz a lepellel letakart Jézus is, majd a test nélküli lepel, amely a beáradó fénnyel együtt a feltámadásra utal. A film ugyanis nem csak arra a pillanatra helyezi a hangsúlyt, amire Leonardo da Vinci, hogy Jézus bejelenti, el fogja árulni egy tanítványa. Ahogy Rófusz Ferenc fogalmaz, míg Da Vincinek egy pillanatba kellett sűrítenie mindazt, amit az utolsó vacsora jelent, addig neki volt tizenegy perce. Így maradt idő az úrvacsora lényegére is. Arra, hogy megélhető legyen a közösség Jézus Krisztussal, hogy átélhető legyen az új szövetség, amely az emberekkel megköttetik. A film elején lassú kameramozgással, hosszan mutatja a rendező a tizenkét tanítvány és Jézus kezét, amint ételért nyúl. A kezeket. Először a kezek mozdulnak meg a festményen. A nézők pedig azonnal tudják, hogy az európai kultúrkör legfontosabb rítusának első mozzanatait látják, az első mozdulatokat, az első pillanatokat. Azt, ahogy Jézus reánk, az utódokra hagyja az úrvacsora rítusát, az európai ember lehetőségét a hit átélésére, a Jézussal való találkozásra.
Rófusz a szakrális élményt azzal is erősíti, hogy a 3D-s technika segítségével megidézi szekularizált világunkat. A terembe, ahol da Vinci Az utolsó vacsora című képe életre kel, benyit a biztonsági őr Rudolf Péter személyében, mert valami zajt hall. A nyitott ajtón keresztül a háttérből egy olasz focimeccs hangjai szűrődnek be a kiállítóterembe, az AC Milan játszik. Az őr körbenéz, de nem jön rá a zaj forrására, a csodára, amelyet egyébként mindannyian megélhetünk akkor, amikor részesei vagyunk az úrvacsorának. Akár szent karácsony ünnepén, akár húsvétkor. Rófusz viszont, úgy tűnik, nemcsak arra kívánja felhívni filmjével a világ figyelmét, hogy bárki találkozhat Jézussal, ha megéli az úrvacsora titkát, hanem arra is, hogy az európai ember mindenét elveszíti, ha nem őrzi meg kulturális és vallási gyökereit. Mindezt a legfájdalmasabb módon közli a rendező. Filmjében ugyanis lehullik a vakolat, amelyre Leonardo da Vinci festett, sőt a fal is ledől. Ez persze utalás arra is, hogy a milánói Santa Maria delle Grazie kolostor refektóriumában 1498-ban elkészült freskó nagyon rossz állapotban van. Talán menthetetlen. Rófusz a tizenegy perces filmjének befejezésekor egy kicsit sem köntörfalaz. A festmény elpusztulása után ugyanis Jézus feltámadását láthatjuk. A fényt. Vagyis az európai kultúrát a hit és a vallás fogja megmenteni, úgy tűnik, nincs más út, csak az Isten útja. A légy című filmért Oscar-díjjal jutalmazott magyar animációs filmrendező, ahogy Leonardo da Vinci is tette a maga korában, elrejtett egy kis titkot is az alkotásában; vagy másként: otthagyta a kézjegyét. Nála Jézus egyik tanítványa elhesseget egy legyet, amely az asztal körül zümmög.