– Nemcsak a miniszterelnök szavaiból, de tapasztalatból is tudhatjuk: a veszélyek korába léptünk. Járványok, háborús konfliktusok, migrációs krízisek, gazdasági kihívások jellemzik ezt az időszakot. Ilyenkor a kulturális szféra is veszélybe kerül. Úgy tűnik, véget ért az a finanszírozási bőség, amit az elmúlt években tapasztaltunk. Mit lehet tenni egy ilyen helyzetben?
– A legnagyobb krízis az lenne, ha belesodródnánk a háborúba, mert ha nem lenne béke, akkor nem lenne semmi. A háború és a szankciók miatt nehézségek vannak, a kulturális intézményeknek is vannak nehézségei, de a legfontosabb, hogy Magyarországon béke van, és így tudunk a kultúra működtetéséről beszélni. Krízishelyzetek mindig is voltak a magyarság történetében, de én úgy hiszem, hogy a magyar ember innovatív, kreatív és mindig a megoldásokat keresi. Nem feltétlenül kell egy krízishelyzetet úgy megragadnunk, hogy az negatív irányba visz bennünket. Ugyanúgy, ahogy egy családnál vagy egy kisebb közösség esetében, a kulturális igények összetartó erővé válhatnak, és arra késztethetik az embereket, hogy valamilyen közös megoldás felé menjenek, a nemzeti kulturális élet területén is elindulhatunk az összefogás, az együttműködés irányába.
– Tudna erre példát is mondani?
– Nem kell messzire menni: nézzük csak meg, hogy a közelmúltban a pandémia első hulláma milyen megújulást hozott egy-egy szakterület vagy szakág tekintetében! Én a közművelődés területéről jövök, és elmondhatom, hogy nagyon sokat gondolkodtunk a rendszerváltás után, hogyan tudjuk a fiatalokat megfogni, hogy abban az online térben, amiben ők élnek, van-e szerepe a magyar kultúrának, van-e szerepe a minőségi kultúrának. Arra a következtetésre jutottunk, hogy igen, be kell lépnünk ebbe a térbe, de akkor még nem tudtuk, hogyan. Ám amikor megjelent a pandémia, akkor egyszerre volt a célközönség és a kulturális szolgáltató is abban a helyzetben, hogy a digitális közegben helyet kellett találnia. És ennek voltak pozitív hozadékai. Nagyon gyorsan kellett váltani és nagyon szép válaszokat adtak akár a múzeumok, a színházak, akár a közművelődés más intézményei. Új működésmódok születtek, új közönségkapcsolatok alakultak ki, és ez sok esetben új közönséget jelentett, utat azokhoz a fiatalokhoz, akiket korábban nem tudott megszólítani a közművelődés.