– Júniusban egy nagyszabású Szent Iván-éji gálával ért véget a színházi olimpia és a MITEM, ami nagy energiát igényelt az egész stáb részéről. A Bánk bán márciusi bemutatója elmaradt, amit végül a 2023–2024-es évad legelejére halasztottak. Hogyan tudott mindezek mellett saját rendezésre összpontosítani?
– Nem maradt energia, hogy elkészüljön. Pont azért kellett abbahagynom a próbafolyamatot márciusban, mert már annyira lefoglalt az olimpia, hogy úgy döntöttem, nem készülünk el a bemutatóval tavaszig. Igaz, eljuttattuk az előadást az ötödik felvonásig, a gyilkosságig, de a végső pontot utólag teszem ki a színészekkel. Nehéz újra ráhangolódni egy másik fajta munkára. Aki dolgozik színházban, tudja, hogy a nyarat követően a színészeket nem egyszerű újra fölpörgetni a megfelelő fordulatszámra.

– Királyok évadaként hirdették meg az idei szezont. Ebbe nagyon is beleillik a Bánk bán. Miért döntött úgy, hogy ismét megrendezi ezt a drámát?
– Úgy gondolom, hogy Az ember tragédiája, a Bánk bán és a Csongor és Tünde a legjobb magyar drámák. Azért a legjobbak, mert belőlünk fakadnak: ebből a nemzetből, ebből a gondolkodásmódból. Leginkább ezek fogják meg azokat az alapkérdéseket, amelyek foglalkoztatnak bennünket, amelyek mentén ez a világ létezik.
A Nemzeti Színháznak, de minden színháznak, sőt minden kultúrembernek kötelessége óvni és ápolni azokat az értékeket, amiket a korábbi nagy alkotók fölhalmoztak, hiszen csak így tudjuk ezeket átadni a következő nemzedéknek.
A Bánk bán olyan mű, amely a közép-európai lét vívódásait, alapkérdéseit veti fel. Ráadásul shakespeare-i szintű, nagyon jó dramaturgiai megoldásai vannak, tele remekül játszható szituációkkal, kiváló alakítások lehetőségét hordozó figurákkal, olyan helyzetekkel, amelyekkel lehet azonosulni. A hősök szándékaival együtt tudunk érezni, együtt tudunk velük gondolkodni. Szerintem nem fog lekerülni a színházak repertoárjáról, amíg itt élünk. Ez lesz a hetedik alkalom, hogy megrendezem a Bánk bánt: négyszer operai előadásként, prózai előadásként pedig eddig kétszer – 2002-ben és 2017-ben – rendeztem, itt, a Nemzetiben. Nem szoktam ismételni magam, de a Tragédia és a Bánk bán az a két mű, amit újra és újra előveszek. Folyamatosan gondolkodom bizonyos darabokon, akkor is, ha éppen nem rendezem ezeket.