A kisebbségi színházak nem mondhatnak le a közönségről

A nemzetiségi alkotóműhelyek bemutatkozására alakult meg 2017-ben Újvidéken a Synergy World Theatre Festival. A hiánypótló színházi találkozó alapítója, Venczel Valentin szerint már csak azért is figyelemre méltóak a periférián, az anyaországtól távol lévő színházak, mert a fennmaradásukat veszélyezteti, ha az Európában domináns színjátszási irányzatot követik.

2023. 10. 20. 18:00
Synergy fesztivál alapítója, Venczel valentin
20231005 Budapest Venczel Valentin színész, rendező Fotó: Kurucz Árpád (KA) Magyar Nemzet Fotó: Kurucz Árpád
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A Synergy World Theatre Festivalról szóló kerekasztal-beszélgetésen egyebek között szóba került a kisebbségi kultúra meghatározása. Nada Kokotovic rendező, a kölni Theater Kokotovic-Osman (TKO) alapítója azt mondta, véleménye szerint nem létezik kisebbségi kultúra, hanem csak kultúra. Mit gondol erről a kijelentésről? 

– Megannyi kultúradefiníció létezik, de ha egy szociokulturális közeg attitűdrendszerét tekintjük kultúrának, akkor azt kell hogy mondjam, hogy igenis létezik kisebbségi kultúra. Amiből esetleg az interpretációs különbségek származhatnak, az az alkotásnak az azonossága. Ám úgy vélem, hogy nincsen különböző típusú – többségi vagy kisebbségi – alkotás, abban viszont biztos vagyok, hogy léteznek különböző kulturális attitűdök, s ennek értelmében kisebbségi és többségi kulturális attitűd is. Maga az alkotás előjelekkel nem meghatározható dolog. Példának okáért, ha maga és én is színészek vagyunk, lehetünk bármilyen nemzetiségűek, attól még az alkotás nem osztódik nemzeti, népi, azaz közelebbről meghatározott kultúrára. 

Azonban a kulturális attitűd a legszélesebb értelemben véve népi, nemzeti aspektusból is meghatározható.

Synergy alapítója
Venczel Valentin, a Synergy fesztivál alapítója: Léteznek különböző kulturális attitűdök. Fotó: Kurucz Árpád

Egy-egy kollégája a kisebbség helyett a közösség szót preferálja. Lehetséges, hogy azért, mert a kisebbség szavunkhoz annyi más jelentéstartalom tapadt? 

– A magyar vagy például a szerb nyelvben amikor elhangzik az, hogy ez a közösség egy bizonyos kisebbség, az egyesek által lekicsinylő kontextusban is értelmezhető. De ha a francia vagy éppen az angol nyelvre gondolunk – egyebek között a minority szóra –, akkor az csak egy számbeliséget jelent, nem pedig értékben kevesebbet. Az, hogy a látásmódban milyen árnyalatnyi különbség lesz a szó jelentései között, kultúrafüggő. 

A színházművészeten keresztül egy kisebbség valamilyen szinten a kisebbségi kultúrát élteti egy másféle többségi társadalomban, akár például fesztiválok életre hívásával. 

Milyen nehézségei vannak az anyagországon kívüli színházi fesztivál létrehozásának? 

– A kisebbségi alkotásnak három nagy csapdája van. 

Az egyik az, ha a kisebbségi alkotó bezárkózik a saját szűkebb értelemben vett szociokulturális közegébe.

Vannak ilyen – akár tudatos – koncepciók is, amelyek körülbelül úgy hangzanak: mi magunkról beszélünk magunknak. Számos alkotó elutasító volt a fesztivállal kapcsolatban, mondván, nem szeretnek külföldi szakmai találkozókra sem járni, mert nem tartják feladatuknak, hogy a többségi kultúra képviselői felé megnyilvánuljanak. 

A másik csapdája a kisebbségi létnek pedig nem más, mint az asszimiláció. 

Vagyis, amikor próbál egy kisebbségi kulturális tényező, intézmény, műhely, alkotó igazodni a többségi mainstreamhez, amelynek köszönhetően annak egyre több jellemvonását, illetve kódrendszerét veszi át. Következménye, hogy elveszíti a saját bázisjelenségét és a saját színházi nyelvét.

A harmadik buktató kétségkívül a divathullámok kiszolgálása.

Ugyanis a színházban, mint oly sok területen, vannak divatos irányzatok. Ez a divat akkor válik meghatározóvá, ha a többségi alkotói közösség gyakorolja, a kisebbségi színházi alkotók pedig elkezdnek hasonulni hozzá, mondván, akkor majd a kritikus, vagy éppen a fesztiválválogató hamarabb felfigyel a munkájukra. A divat azonban tiszavirág-életű, lehet, hogy csupán egy-két szezont él majd meg, s akkor – kérdem én – mi lehet a megoldás? Nos, az egyik kétségkívül az, hogy visszatalálnak a saját kulturális értékeikhez, hagyományaikhoz. S majd ezt a saját nyelvet kell érthetővé, elfogadhatóvá és befogadhatóvá tenni a szélesebb környezet számára is.

Lényegében ez a gondolat hívta életre a Synergy World Theatre Festivalt is:

a felismerése annak, hogy a nemzeti kultúra az egyetlen járható út. Tudniillik Jugoszlávia egy multikulturális közeg volt, ám miután felbomlott, a nemzedékemnek meg kellett tapasztalnia, hogy a multikulturális koncepció egyszerűen nem működik. 

Rájöttünk, hogy alkotóként vissza kell nyúlni a gyökerekhez, a bázishoz, azaz a nemzeti kulturális értékekhez. 

Hiszen láttuk azt is, hogy az európai mainstream-színházak mennyit hagytak el a báziskultúrájukból, többségük pedig még azt is elfejtette, hogy a színház alapvetően egy szakrális hely. Summa summarum: lemondott a katarzisról. De az európai színjátszás jelentős része a posztdramatikus színházzal lemondott a közönségből kovácsolt közösségről is. Ezt a kisebbségi színházak nem engedhették és máig sem engedhetik meg maguknak. Szükség van a nézőkre és a közösségre is – ezt nem hagyhatják figyelmen kívül.

A kisebbségi színházakat a saját báziskultúrájuk táplálja, miközben minden műhelynek megvan az egyedi hangja. Ezt a sokszínűséget igyekszik bemutatni a Synergy fesztivál. Mit jelent az a rendezvény történetében, hogy idén a X. MITEM programsorozat részeként a budapesti Nemzeti Színház adott otthon a kisebbségi szemlének?

– Az, hogy a Synergy a X. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó égisze alatt valósulhatott meg, egyértelmű léptékváltás. A MITEM ugyanis az a világszínházi találkozó, amelyen a nemzeti és nemzeti jelentőséggel bíró alkotócsoportok, intézmények vesznek részt. Ezek a műhelyek ugyanis a kanonizált színházművészet terei. Most pedig a Synergy ezzel párhuzamosan mutathatta be azokat az előadásokat, amelyek bár nem követik szorosan az anyaországi nemzeti kánont, mégiscsak valamilyen plusz hozzáadott értékkel bírnak. 

Úgy vélem, hogy ez a fajta nemzeti értékrendszer a periférián sokkal intenzívebben is artikulálódhat, mint a centrumban. 

Hiszen a kisebbségi színháznak a nagy forráshoz képest sokkal tisztábban kell fogalmazni. A periférián elhelyezkedő alkotóműhely ugyanis nem engedheti meg magának azt, hogy ne fogalmazza meg a néző számára világosan, mit tart jónak és rossznak.

Tehát a kisebbség, amely egyben szellemi vagy eszmei határvidéken mozog, tisztábban képviseli azt az értékrendszert, amely egyébként a közösség egészét összefogja. A Synergy feladata pedig az, hogy az elfogadásra és a befogadásra neveljen. 

Kiváló alkalom volt a találkozásra és a centrumtól távollévő színházi alkotók bemutatkozására a X. Színházi Olimpia is. Milyen élményekkel gazdagodott a világszínházi találkozón?

– Körülbelül hatvan napon keresztül tulajdonképpen az egész ország egy óriási színpaddá vált. Egy országnyi alkotói tér keletkezett, ahol a színházművészet különböző ágazatai, a színházművészet kiemelkedő alakjai mind felvonultak. Úgy gondolom, hogy az olimpia megrendezésével a Nemzeti Színház bebizonyította, hogy a világ teátrumainak élvonalában létező intézményről van szó. 

Az olimpián túl nincsen nagyobb dolog. 

A Nemzeti Színház pedig nagyon profi módon, nagyvonalúan, a lehető legkörültekintőbben szervezte meg. Csak dicsérni tudom. 

Ez a munka pedig szorosan kapcsolódott a MITEM-hez. Tizenegy évvel ezelőttig Magyarországnak nem volt állandó, visszatérő nemzetközi színházi fesztiválja. Pedig itthon működik a legtöbb államilag finanszírozott színház a lakosság arányát tekintve. Valahogy nem volt meg a színházi arisztokráciában az a nyitottság, hogy létrehozzanak egy ekkora ívű programsorozatot. De végül a MITEM teret nyitott a nemzetközi fesztiválnak is, ezzel pedig a Nemzeti Színház és Magyarország fölkerült a színházművészet világranglistájának felső negyedébe. 

Ezért mind a közönség, mind pedig a szakma számára hiánypótló volt a MITEM és a színházi olimpia is.

 

Borítókép: Venczel Valentin, a Synergy fesztivál alapítója (Fotó: Kurucz Árpád)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.