Európa kisebbségei a Nemzeti Színházban

Nemrég ért véget a 10. Színházi Olimpia, amelynek gerincét a IX. Madách Nemzetközi Színházi Találkozó (MITEM) adta, máris újabb vendégelőadások érkeznek a budapesti Nemzeti Színház színpadára, méghozzá a X. MITEM programelemeként. Ezenkívül a fesztivál magába foglalja ettől az évtől a 2017-ben alakult Synergy World Theatre Festivalt. A szakmai találkozó célja egyrészt az, hogy bemutatkozási lehetőséget biztosítson a kisebbségi színházaknak, társulatoknak. Az előző héten megvalósult Szomszédságban az otthonnal című kerekasztal-beszélgetésen egyebek között a Synergy jelentősége került a fókuszba.

2023. 10. 09. 16:02
null
Fotó: Eori_Szabo_Zsolt
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Synergy-ről szóló szakmai beszélgetésen, amelynek moderátora Pataki András rendező volt, részt vett Venczel Valentin színművész, a Synergy alapítója; Irena Urbic író, publicista, kisebbségkutató; Atilla Klince színművész, egyetemi tanár, a Szkopjei Török Nemzeti Színházi korábbi igazgatója; Nada Kokotovic rendező, a kölni Theater Kokotovic – Osman (TKO) alapítója. De az elhangzottakhoz több ízben kapcsolódott Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója is.

Synergy fesztivál
A kisebbségi kultúrával kapcsolatos kérdések kerültek a középpontba a Synergy fesztiválról szóló kerekasztal-beszélgetésen. Fotó: Eöri Szabó Zsolt

Mit jelent az, hogy kisebbségi kultúra?

Miután Venczel Valentin elmondta, milyen motiváció húzódott meg a Synergy fesztivál megalapítása mögött, a kisebbségi kultúra definíciója került előtérbe. A fesztiválalapító úgy fogalmazott, hogy hamar felismerte, hogy a multikulturális koncepció nem működik,

s vissza kell kanyarodni a nemzeti kultúrához.

De kiemelte azt is, hogy a kisebbség definíciója és öndefiníciója nagyon széles palettán működik. E kérdéshez kapcsolódva a horvát származású, de az egykori Jugoszláviában született rendező, Nada Kokotovic kifejtette álláspontját: – Véleményem szerint a kisebbségi kultúra nem létezik: csak kultúra létezik. 
Azt magyarázta, művészként (kisebbségi művészként) az ő értelmezésében nem kisebbségi fesztiválon vettek részt, hanem csak egy fesztiválon, jelzők nélkül. Atilla Klince színművész, egyetemi tanár, a Szkopjei Török Nemzeti Színházi korábbi igazgatója pedig arról beszélt, hogy Macedóniában élő kisebbségként sosem érezte magát kisebbségként, mert mindig és mindenkor megélhette a kultúráját. 

Még a színházban sem érezte azt, hogy etnikai kisebbségként bármilyen hátrány érné.

Példaként hozta fel azt a 1982-es a Bűn és bűnhődést, amikor is az orosz művet egy macedón rendező vitte színpadra, méghozzá török művészekkel. 
Irena Urbic író, publicista, kisebbségkutató viszont elmondása szerint 

a kisebbség szó helyett a közösség szót preferálja. 

– Tudunk arra számos példát mondani, hogy megtréfál a történelem: egyik nap még többség, másnap már kisebbség… – fogalmazott.  

A beszélgetéshez hozzászólt Vidnyánszky Attila is. Fotó: Eöri Szabó Zsolt

 

A kérdéshez és az elhangzottakhoz kapcsolódva Vidnyánszky Attila a harminc éve alapított beregszászi színházról (1993. október 30-án kezdte meg működését az Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház, Kárpátalja hivatásos teátruma – a szerk.) beszélt.

 A Nemzeti Színház főigazgatója elmondta, hogy a kezdetekkor a legfontosabb az volt számára, hogy kijussanak a külföldi fesztiválokra. – Tizenkilenc országban játszott a mi kis színházunk – emlékezett vissza, majd hozzátette, 

hogy végül rájött arra, nincs annál fontosabb, mint a közösség, a helyi közönség szolgálata.

Éppen ezért egyedülálló módon 165 tájelőadást valósítottak meg. De kitért arra is, hogy a nemzetiségi anyanyelvű színjátszás szempontjából fontos állomás volt az is, hogy a Nemzeti Színház befogadta a Jelen/Lét fesztivált. 

Kiemelte a párbeszéd fontosságát és elmondta, hogy vannak olyan helyzetek, amikor a kisebbségi színházcsinálás messze túlmutat önmagát.

A beszélgetés hátralevő részében szóba került még egyebek között a kisebbségi színházak finanszírozása is. A diskurzusból kiderült, hogy a magyar nyelvű, szórványban működő színházak jelentős anyaországi támogatásban részesülnek, ami példaértékű európai szinten is. 
 

Borítókép: Szomszédságban az otthonnal című kerekasztal-beszélgetés a Nemzeti Színházban (Fotó: Nemzeti Színház/Eöri Szabó Zsolt)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.