Tizenöt évig tartott a Makám instrumentális korszaka, ezt követte az ezen a koncerten fókuszba kerülő vokális korszak huszonöt éve, de voltaképpen negyven év esszenciáját kíséreljük meg bemutatni ezen az esten, hiszen az a zeneiség, amit a Makám alakulása óta, 1984-től képvisel, a vokális korszak dalaiba is felszívódott. A teljességet megmutatni nehéz, de az ember törekszik rá
– fogalmaz Krulik Zoltán. Hozzáteszi: az eddig megjelent huszonöt lemezről – melyek mindegyike önálló jelentéssel bíró alkotás – válogatott a koncertre, amelyen minden előadó a szívéhez legközelebb álló dalokat adja majd elő.

Az 1984-ben alakult Makám izgalmas hangzásvilágát egyszerre jellemzi a tradíció és a modernitás, a Kelet és a Nyugat, a kollektív és az individuális kettőssége, az ősi egység és a harmónia keresése. A műfaji sokszínűséghez illeszkedve különleges etnikus hangszereken is játszanak az együttestagok, például a Balkánra jellemző gadulkán, kavalon és tablán, az indiai gathamon, sarangin és sansán, valamint az afrikai marimbán is. A zenekarban a hagyományos európai hangszerek szintén fontos szerepet kapnak, többek között oboa, gitár, bőgő és zongora is hallható fellépéseiken.
Vokális korszakuk az 1999-es SkanZen című lemezzel indult, amelyen Lovász Irén és Bognár Szilvia énekel. Az albumon népdalok szerepelnek, ám azok sajátos zenei köntöst kaptak, így egyértelműen tetten érhető bennük a „makámos” hangzás. A magyar népzenével való kapcsolatáról Krulik Zoltán így fogalmaz:
„Az, hogy honnantól jelenik meg markánsan az együttes zenéjében a magyar népzene, nagyon összetett kérdés. Egyszer egy angol újságíró például azt írta, hogy a Makám hangszeres korszakában is abszolút megvan a magyar népzene szellemisége. Már csak a magyar nyelv miatt is, hiszen a nyelv ritmusa igen meghatározó a Makám muzsikájában, azokban a hangszeres darabokban is, amiket írtam.”
Ezek persze áttételesek, és abban az időben többféle kultúra is foglalkoztatott – akkor ismertem meg az indiai és az afrikai zenét, a Balkán muzsikáját, de a jazz is akkortájt került közelebb hozzám. Az akkori kortárs, úgynevezett repetitív zene szintén meghatározó volt – a hetvenes évek végének, nyolcvanas évek elejének ezen zenei hatásai mind jelentkeztek a Makám művészetében is. De ilyen direkt formában magyar népdalfeldolgozás a SkanZen című lemezünkön valósult meg először.