Budapest a harmincas években megelőzte Bécset, a gazdasági világválság közepén különös gyógyírt jelentett a mozi

Az 1934-ben bemutatott Meseautó az első magyar hangosfilmek egyik legemlékezetesebb darabja, a film egy gazdaságilag nagyon hányattatott időszakban kínált olyan meseszerű álmokat, amelyekben még ma is jó elmerülni. A Szélesvásznú történelem legújabb adásában Zavaros Eszter és Csatári Bence a film hátteréről beszélgetett Dudás Viktor filmszakértővel és Ablonczy Balázs történésszel.

2024. 10. 13. 9:44
Meseautó
Perczel Zita a korszak egyik legnépszerűbb színésznője volt. Forrás: NFI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar hangosfilmgyártás kezdeti éveiben a vígjátékok, különösen a romantikus komédiák váltak a nézők kedvenceivé, ennek a műfajnak a kiemelkedő példája a Hyppolit a lakáj és a Kék bálvány mellett  Gaál Béla Meseautója. A film cselekménye egy szerény kispolgár lányról szól, aki egy jómódú üzletemberrel bonyolódik szerelmi kapcsolatba. A szerelmi csalódásoktól megcsömörlött bankigazgató is felfigyel a lányra, és hogy kiderítse, valóban önmagáért szereti-e a nő, eladónak, majd sofőrnek adja ki magát.

Meseautó
Perczel Zita és Törzs Jenő a Meseautóban (Fotó: NFI)

Meseautó

Gaál Béla, a film rendezője kiváló érzékkel ötvözte a hollywoodi filmkészítés fortélyait a magyar közönség ízlésével. Munkáiban ügyesen alkalmazta a már bevált operettsémákat és narratív eszközöket, miközben a történeteket a magyar valóságra szabta. 

Az ún.  meseautó-vígjáték­ séma olyan, rendszerint a fővárosban, polgári környezetben játszódó történetet takar, amelyben a szerelmeseket társadalmi szakadék választja el egymástól.

A dramaturgia fontos részét képezi a szerepjáték: az egyik fél szándékosan vagy a körülmények összjátéka révén hazudik társadalmi vagy anyagi helyzetét illetően annak érdekében, hogy próbára tegye a másik szerelmét.

A Meseautó a gazdasági világválság idején készült, amikor a nézők többsége nehéz anyagi körülmények között élt, a mozi pedig egyfajta menekülést kínált a hétköznapi gondok elől. A Meseautóban viszont a főhősök végül összeházasodnak, és a lány boldogan élhet egy gazdag férfi oldalán. A film mégis azt üzente, hogy a boldogság nem csak a pénzben rejlik, hanem a szeretetben és a hűségben.

A harmincas évek történelmi hátteréről a Szélesvásznú történelem aktuális adásában Ablonczy Balázs történész ad szélesebb látkeretet:

A korszak egyik érdekessége, hogy miközben van egy kevés szociális mobilitást megengedő, viszonylag mozdulatlan politikai rendszer, a  társadalom elképesztő sebességgel modernizálódik.

Kiderül például, ami a filmben is látható, hogy kezdetben baloldali közlekedés volt érvényben, hogy a kormányzat nagy erőkkel támogatta a turizmust és a hétvégi kirándulásokat, ennek eredményeképpen 1938-ra Budapestet már több turista látogatta, mint Bécset, vagy hogy az első stoplámpát a Blaha Lujza téren helyezték üzembe.

Gaál Béla munkája a magyar film aranykorának egyik legnagyobb közönségsikere lett (a következő évben már angol remake is készült belőle), a mai napig is az egyik legkedveltebb magyar filmként tartják számon. Dudás Viktor filmtörténész, a Szélesvásznú történelem vendége szerint a Meseautó és a nevével jelzett korszak a magyar filmnek egy olyan konszenzusos periódusa, amit a kritikusok és a nézők egyaránt elismernek.

A Meseautó ma délután 13 órától, a Szélesvásznú történelem aktuális epizódja a film előtt, 11 órától lesz látható a Hír TV műsorán.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.