Az 1934-ben bemutatott Meseautó a magyar hangosfilmgyártás hőskorának egyik legemlékezetesebb darabja. A romantikus komédiák ekkoriban a moziközönség kedvenc műfajává váltak, és olyan klasszikusok, mint a Hyppolit, a lakáj vagy a Kék bálvány, méltán képviselték ezt az irányzatot. Gaál Béla rendezése azonban különleges helyet foglal el ebben a sorban: nemcsak a korszak egyik legnagyobb közönségsikere lett, hanem máig az egyik legkedveltebb magyar filmként tartják számon.
Meseautó: az álmok és a magyar hangosfilm aranykora
A film cselekménye a társadalmi különbségeken átívelő szerelmi történetet mesél el, amely egy egyszerű kispolgárlány és egy jómódú üzletember között bontakozik ki. Nem véletlen, hogy a Meseautó a gazdasági világválság idején vált óriási sikerré. Az 1930-as évek közepén a magyar emberek többsége komoly anyagi nehézségekkel küzdött, a mozi pedig menekülést kínált a mindennapi gondok elől.
A film fényűző világa, az elegáns autók és a mesebeli szerelmi szál egy olyan álomvilágot tárt a nézők elé, amelyben el lehetett felejteni a valóság nyomasztó súlyát
– hangsúlyozta Dudás Viktor filmtörténész a Szélesvásznú történelem stúdiójában, aki szerint a Meseautó nemcsak a korszak egyik csúcsteljesítménye, hanem a magyar filmgyártás azon ritka időszakát is képviseli, amelyet mind a nézők, mind a kritikusok egyaránt nagyra értékeltek. Bár a történet középpontjában egy gazdag férfi áll, a film üzenete mégis azt hangsúlyozta, hogy az igazi boldogság nem a vagyonban, hanem a szeretetben és az őszinteségben rejlik.
Gaál Béla alkotása rögtön felkeltette a nemzetközi érdeklődést is: egy évvel később elkészült az angol nyelvű remake is.
A Szélesvásznú történelem második felében Ablonczy Balázs történész mélyebb kontextusba helyezi a Meseautó könnyed világát:
A korszak egyik érdekessége, hogy miközben van egy kevés szociális mobilitást megengedő, viszonylag mozdulatlan politikai rendszer, a társadalom elképesztő sebességgel modernizálódik.
A filmből például megtudhatjuk, hogy Magyarországon akkoriban baloldali közlekedés volt érvényben, továbbá a kormány jelentős erőfeszítésekkel támogatta a turizmus és a hétvégi kirándulások népszerűsítését. Ennek köszönhetően 1938-ra Budapest már több turistát vonzott, mint Bécs. Érdekességként az is kiderül, hogy az ország első közlekedési lámpáját a Blaha Lujza téren helyezték üzembe.
A Meseautó szombat este 20 órától, a Szélesvásznú történelem aktuális epizódja pedig 22 órától lesz látható a Hír TV műsorán. Az ismétlésekre vasárnap 11 és 13 órakor kerül sor.