– Rendszeresen visszajárnak Magyarországra.

Holnaptól megtekinthető a Gödöllői királyi kastély titokzatos Erzsébet-portréja
Az alkotás eddig teljesen ismeretlen volt a kutatók előtt.
– Rendszeresen visszajárnak Magyarországra.
– Az itteni közönség tisztel minket, valamelyest ismeri vagy átérzi a történelmünket is. Szeretünk itt játszani.
– Tisztázzunk valamit: népzenét vagy az abból ihletődő zenét játszanak?
– Mi kilencven százalékban hagyományos tuvai népzenét játszunk, dalaink tíz százalékát pedig Kaigal-ool Khovalyg vagy Radik Tyulyush – szintén a zenekar tagjai – szerezte, természetesen ezek is a hagyományos tuvai népzenén alapulnak.
– Miről szólnak a hagyományos dalaik?
– Emberi dolgokról szólnak. A család, a nő, a klán, a természet vagy a ló szeretetéről, az élet teljességéről. Arról, hogy elég erős vagy-e a szerelemhez vagy ahhoz, hogy családot alapíts.
– A tuvai népi kultúra hogyan maradt meg a szovjet időkben?
– Ugyanolyan nehezen, mint más helyeken, ahol kommunizmusban éltek az emberek vagy ahol kulturális forradalmat csináltak… Igazi terror volt. Rengeteg embert megöltek és módszeresen tönkretették a népi hangszereinket is. Szinte elölről kellett kezdenünk az egészet a kilencvenes években.
– Mit engedett meg a rendszer?
– A 80-as években az állami népi együttesben zenéltünk, ahol egyfajta folk-pop keveréket játszottunk. Akkor csak azt lehetett. Utána a volt zenésztársaimmal ismét találkoztunk és megpróbáltunk mélyebbre ásni, vagyis visszatérni a tuvai zene gyökereihez: folk és pop nélkül. Egy-két dalunkban magam is használok gitárt, mert egy hárfaszerű népi hangszerünk teljesen elveszett, ezt helyette használom. A hangszereinket is magunk készítjük, a testvérem és az egyik unokatestvérem hangszerkészítők, meg a fiatalabb nemzedékekből is sokan foglalkoznak ezzel.
– A tuvai fiatalok milyen zenét hallgatnak? Otthon is népszerűek?
– Ők kinyitják a telefonjukat és azt hallgatják, ami éppen szembejön velük. De a hagyományos zenét is szeretik, kedvelnek minket. Vannak olyan fiatal zenekarok, akik hagyományos zenét játszanak, de azt elektronikus zenével vagy szaxofonnal keverik.
– Angolul beszélgetünk egymással. Az egyre fokozódó globalizáció korában ön szerint megmarad a népi kultúra?
– Szerintem a tuvaiak a történelmükben talán mindenkinél jobban megtapasztalták a „globalizáció áldásos hatásait” (a mai Mongóliától északra fekvő, 300 ezres népességű Tuva a középkor óta Mongóliához, majd Kínához tartozott, 1914 után az Orosz Birodalom, utána a Szovjetunió része lett
– a szerk.) a szovjet időkben nagyjából felszámolták a nomád életmódunkat. De a gyökereink megmaradtak. A sámánokat is üldözték, és bár kevesebben vannak, valamiért most is megszületnek, vagy – és ezt nem csak ránk értem – megszületik egy tehetséges zenész, felébred egy egész nemzedék, amely visszatalál a hagyományokhoz és nem hagyja veszni azokat. Sokszor kivágják a törzset, de a gyökerekig nem jutnak el. Ha nem vágják ki teljesen a gyökereket, akkor valahol, valamikor az emberek így is-úgy is felébrednek.
– Műhelyfoglalkozást is tartanak a hagyományos torokéneklésről. Könnyű ezt megtanulni?
– Igazából nincs módszertana, mindenki a maga módján tanulja meg, ha van hozzá érzéke. Mi csak elmondjuk az alapokat. Olyanokat is ismerünk, akik YouTube-videóból tanulták meg, és vannak, akik a lemezünket hallgatva kezdték el utánozni, sikeresen. Vannak, akik könnyűszerrel elsajátítják, de vigyázni kell, mert a torokban nagyon érzékeny izmok találhatók és könnyen megsérülhetnek.
– Frank Zappa stúdiójában is jártak. Hogyan találta meg önöket?
– Beverly Hillsben, Los Angelesben 1993-ban voltunk nála. Az amerikai barátaink megmutatták neki egyik felvételünket, és annyira megtetszett neki a torokéneklés, hogy meghívott minket magához. A világ minden részéről, sok más zenésszel együtt voltunk ott és jammeltünk. Zappa nagyon tisztelte a torokéneklést, megértette, hogy miről szól.
– Miről szól? Sok extrém metálénekes is önökhöz fordul ihletért, technikáért.
– Bizony sok metálos ismerősünk, barátunk van a világ minden részén, nagyjából sejtem is, hogy mi tetszik nekik benne. A férfierőről van szó. A torokéneklés a férfierőt sugározza, mert az éneklés közben megtudod, hogy mire képes a tested, a hangod és ahhoz, hogy énekeld, mélyen alvó izmokat is fel kell ébresztened hozzá. A hangodat hangszerré kell alakítanod.
Az alkotás eddig teljesen ismeretlen volt a kutatók előtt.
Félrelépni szabad címmel tévéfilm készül a Thália Színház művészeivel.
A zenekar elmúlt két éve kicsit azzal telt, hogy megpróbáltuk helyre rakni a dolgokat, de nem sikerült – fogalmazott.
Hamarosan érkezik a kultikus film folytatása.
Kisgyerekes apuka halt szörnyet az M3-ason
Orbán Viktor kiállt a Csík zenekar énekesnője mellett, akit elárasztottak a gyűlölködő kommentek
"Egy dolgot sajnálok" - Klopp elismerte, hibázott Szoboszlai kapcsán
Feljelentették Ruszin-Szendi Romuluszt, öt évet kaphat + videó
Ősi módszer a puffadás ellen: ez a gyógynövény az emésztőrendszer legjobb barátja
Eldőlt az első dominó: döntő változást indított el az Európai Unióban Orbán
Baloldali megmondóember állt ki a Csík zenekar énekesnője mellett + videó
A világ legjobbjai között van korosztályában a Fradi magyar fiatalja ebben a fontos mutatóban
Bedrogoztak, majd megerőszakoltak egy fiatal lányt Balatonfüreden
Itt a bejelentés az orosz-ukrán háború végéről
Mi történik Wimbledonban? Sorra potyognak ki a sztárok
Meccs közben sírta el magát a megkéselésétől rettegő botrányhős
Az alkotás eddig teljesen ismeretlen volt a kutatók előtt.
Félrelépni szabad címmel tévéfilm készül a Thália Színház művészeivel.
A zenekar elmúlt két éve kicsit azzal telt, hogy megpróbáltuk helyre rakni a dolgokat, de nem sikerült – fogalmazott.
Hamarosan érkezik a kultikus film folytatása.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.