Merülés

Az inkább színészként ismert Gilles­ Lellouche Szabadúszók című vígjátéka harmadjára dolgozza fel azoknak a megtört férfiaknak a meséjét, akik a szinkronúszás segítségével találtak vissza önmagukhoz.

2019. 03. 28. 10:18
null
Rajt előtt a nagy csapat. Kint vannak a vízből Forrás: ADS Service Kft.
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az inkább színészként ismert Gilles­ Lellouche (Apró, kis hazugságok, Gibraltár) Szabadúszók című vígjátéka harmadjára dolgozza fel azoknak a megtört férfiaknak a meséjét, akik a szinkronúszás segítségével találtak vissza önmagukhoz. 2007-ben a való életben is megtörtént, hogy középkorú férfiak megalakították az első svéd férfiszinkronúszó csapatot, és meg sem álltak a világbajnoki címig. A hálás sztorit imádja az európai filmipar: a jellemzően női vízi sportba menekülő fickók történetét már a svéd Vízibalek és az angol Férfiak fecskében című alkotásokban is viszontláthattuk, most pedig a franciák következtek.

Az újraértelmezett történetben szerencsére a forgatókönyvírók mindent beleadtak, hogy alaposan kidolgozzák a szinkronúszó csipet csapat hátterét és lelki motivációit. Ki hogyan veszítette el az önbecsülését, és miért lettek vesztesek a külvilág vagy akár szeretteik szemében. A főhőst alakító Mathieu Amalric a gall filmgyártás egyik húzóneve, de már volt Bond-főgonosz is: lubickol az egzisztenciális válságot átélő munka nélküli pasas szerepében. Szinte átérezzük, hogyan emészti fel a depresszió, ahogy napról napra kevesebbnek érzi magát.

Jean-Hugues Anglade a kiégett zenész, Simon szerepében ugyancsak briliáns, ahogy bingózó nyugdíjasok előtt gitárszólókat játszik, miközben mosogató az iskolai menzán. Vízbe ugrik még rajtuk kívül például egy társas magánytól szenvedő, passzív agresszív fickó (Guillaume Canet), egy sokadjára tönkremenő vállalkozó (Benoît Poelvoorde) és egy feleslegessé váló uszodamester (Philippe Katerine) is. Ezt a szép kupac pasast a Virginie Efira és Leïla Bekhti által játszott két fiatal nő igyekszik fecskébe rázni. Hamar kiderül aztán a hölgyekről is persze, hogy nem stimmel náluk sem minden: egyikük érzelmi roncs, másikuk pedig kerekesszékben ül, és képtelen visszafogni az indulatait, folyamatos üvöltözése egyébként rengeteg vicces pillanatot szül.

Rajt előtt a nagy csapat. Kint vannak a vízből
Fotó: ADS Service Kft.

Lellouche okosan szőtt a forgatókönyvbe fiatalokat és nőket is, mozgássérült és mindenféle színű-rasszú szereplőt, így a közönség sokkal nagyobb hányada tud azonosulni a karakterekkel. Érthető: ha csak klimaxos, depressziós férfiakat látnánk bő két órában, nem lenne olyan érdekes és humoros az egész. A csapat együtt küzd meg démonaival – dacára különböző hátterüknek: a rendező részéről okos döntés volt nem egyetlen szereplőt a középpontba helyezni. Az egész olyan, mint némi egészséges testmozgással fűszerezett csoportterápia.

A kilencvenes években ugyanebben a műfajban hasított a kis költségvetésű, keserédes Alul semmi, amelyben szintén középkorú és nem éppen adoniszi testalkatú munkásférfiak álltak chippendale-fiúnak. Az Alul semmi hétköznapiságához képest a Szabadúszók sokkal inkább játszik a könnyed giccsel, mégis olyan kedves és életigenlő az egész menet, hogy nem lehet rá haragudni. Az Alul semmiben működő kontrasztok és klisék, mint amikor a srácok a munkahelyükön gyakorolják a tánclépéseket, a francia filmben is hatásosak, és egyáltalán nem bántóan közhelyes az egész, ami legfőképpen a karakterek autentikus megformálásának köszönhető.

Az elmúlt évek többnyire gyenge és erőltetett francia vígjátékaihoz képest a Szabadúszók képes egyszerre elgondolkodtatni és szórakoztatni, és végre bazári komédiások helyett igazi színészeket láthatunk játszani.

(Szabadúszók [Le grand bain]. Rendezte: Gilles­ Lellouche, francia vígjáték, 122 perc, magyar premier: 2019. március 14. Forgalmazó: ADS Service Kft.)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.