Eleinte sokan azt feltételezték, hogy a felelőtlen sofőr azért nem ült a vezetőülésben a baleset időpontjában, mert a Tesla robotpilótája vezette az autót. Ez azonban az NTSB szerint lehetetlen volt, mert a baleset helyszínén nincsenek megfelelő útburkolati jelek.
Azt megállapították, hogy a vezető használhatta az autó adaptív tempomatját, de az csak 50 kilométeres óránkénti sebesség alatt működik. Az autó az ütközés előtt két másodperccel mintegy 105 kilométeres óránkénti sebességgel haladt, körülbelül 90 kilométeres óránkénti sebességgel csapódott neki egy fának, majd a jármű akkumulátora megsérült és kigyulladt. A kiégett roncs vezetőülése azonban üres volt.
Az NTSB szerint a rejtély megoldása teljesen prózai.
Az ütközés után az autó légzsákja kinyílt, a vezető pedig hátramászott a hátsó ülésre. Az autó adatrögzítőjének információi alapján a gázpedál működése az ütközés előtti öt másodpercben arra utal, hogy a vezető az ülésében volt, és a biztonsági övét is bekötötte.