Több ezer évre visszamenőleg idézhetünk szellemi nagyságokat, akik a borról való beszéd fontosságát hangsúlyozták, e szakrális nedű megértését és élvezetét állítva a központba. De a borról nemcsak hedonista vagy filozófiai megközelítésben érdemes beszélni, hanem stratégiai, sőt, nemzetstratégiai szemszögből is.
Ez a legfőbb célja a Rókusfalvy Pál kezdeményezte, Prónay Bence és a Roxer produkciós iroda által évről évre megszervezett Borkonferenciának , melyet a minap 13. alkalommal rendeztek meg. Az idei esemény középpontjában – melynek Nagy István agrárminiszter volt a fővédnöke – a fenntarthatóság, a környezetvédelem és az egészségtudatosság állt.
A konferenciát Frittmann Jánost, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnökét helyettesítve Brazsil Dávid főtitkár nyitotta meg. Felidézte a Covid-időszakot, mely nemcsak a mindennapi életet, de a normális üzletmenetet is felborította, hatalmas károkat okozva az ágazatnak.
Jelezte azt is, hogy a kínaiak két ecsetvonással rajzolják le a válság szót, melyek közül az első a veszélyt jelenti, a második a lehetőséget. Hangsúlyozta az egyéni felelősség és az egyéni cselekvés szerepét a megoldásban, leszögezte, hogy előrébb lennénk, ha mindenki úgy hajtaná esténként párnára a fejét, hogy egy mákszemnyit sikerült hozzátennie a közös ügyhöz.

A bor transzcendens, kulturális termék, mely szorosan kapcsolódik családi gazdaságokhoz, mutatott rá. Az ágazat szempontjából a fenntarthatóságot társadalmi szempontból is definiálta, eszerint hogy a belépők szellemi potenciálja el kell hogy érje a kilépők szellemi potenciálját. Ehhez hadd tegye hozzá a krónikás, hogy bár tudunk olyan kiváló szakemberekről, akik felhagytak az itthoni borászkodással, de fogyasztóként, úgy tűnik, hogy többen vannak azok, akiknek a nevét meg kell tanulnunk, mert bár nemrég léptek piacra, már most figyelemre méltó a teljesítményük.
Az előadó rámutatott arra, hogy a borászati ágazat egyszerre innovatív és hagyományőrző. Beszédét egy Goethe-idézettel zárta, amit előbb németül idézett, majd elmondta magyarul is:
Nyisd ki a második palettát, hogy még több fény áradjon be.
Rókusfalvy Pál, a nemzeti bormarketingért felelős kormánybiztos előadásában az elvégzett munkáról számolt be, kitérve az eredményekre és a negatív tendenciákra egyaránt. Egyértelmű sikerként könyvelhető el, hogy miközben a globális borexport tavaly 8,6 százalékkal csökkent, a magyar ezzel szemben 12,3 százalékos emelkedést mutatott. Abszolút számokban kifejezve ez 1,4 millió hektolitert jelent, úgy, hogy a borok literkénti egységára nem esett, hanem csekély növekedést mutatott.