„A televíziós közvetítések ügyében minden per megszűnt, ezen tehát már nem múlhat az első osztályú bajnokság nyugalma, a megállapodások pedig a futball érdekeit szolgálják” – jelentette be tegnap Bozóky Imre, a Magyar Labdarúgó-szövetség elnöke az MLSZ, a hivatásos alszövetség és a Football Duo Kft. (FD) tegnapi tájékoztatóján. A nyugalomból persze nem lehet megélni, éppen ezért sokkal fontosabb, hogyan is „néz ki” az új konstrukció, és mekkora bevételhez juthatnak a nem ritkán napi anyagi problémákkal küzdő csapatok a következő év(ek)ben.A megállapodás szerint a közvetítési jogokat birtokló Football Duo tulajdonosi szerkezete a következőképpen alakult át: az MLSZ-nek 46, a Magyar Hivatásos Labdrúgó Ligának (MHLL) 50, míg a hosszú ideig többségi tulajdonos HTD Kft.-nek négy százalékosrészesedése van a cégben.A szerződéskötéshez teljes egyetértés szükséges, vagyis a HTD-t, az újra megválasztott ügyvezető, Bodnár György cégét továbbra sem lehet megkerülni a fontos döntések meghozatalakor. Bodnár az új szituációt egy olyan futball-labdához hasonlította, amelynek csak négy százalékát jelenti a HTD, de éppen azon a négy százaléknyi területen található a labda szelepe... Demján Sándor gesztusnak értékeli Bodnár lépését, már csak azért is, mert a Football Duo az alszövetséget – ezen keresztül az MHLL 100 százalékos tulajdonában lévő Profi Liga Kft.-t – bízta meg a kereskedelmi jogokkal történő üzleteléssel. Tehát gyakorlatilag a profi bajnokság szereplői saját maguk dönthetnek a lényegi kérdésekben. Az alszövetség elnöke biztos abban, ha minden a tervek szerint alakul, a tavalyi 84 millió forint után a 2000/2001-es bajnokság során ennek az összegnek a többszörösét könyvelhetik el a klubok a közvetítési jogok értékesítéséből. „A megállapodások lehetővé tették, hogy meghirdessük a tendert, amelyre öt ajánlat érkezett. Ahhoz, hogy a klubok gazdasági helyzete stabilizálódjon, a szerződéskötés nagyon fontos lépés lesz” – tette hozzá Demján Sándor.Arról, hogy mely társaságok jelentkeztek a közvetítési jogokért, az alszövetség vezetői nem nyilatkoztak. Muszbek Mihály gazdasági igazgató azért azt sejtette, külföldről is tapasztalható érdeklődés, továbbá, hogy új szereplői is lesznek a magyar médiapiacnak: „Ha a repülőtéren öltönyös úriembereket látnak vastag aktákkal és videokazettákkal, akkor ők hozzánk jönnek tárgyalni...” Szintén nem ismert hivatalosan a jogok „kikiáltási” ára. Sajtóértesülések szerint a HLASZ öt évre 75 millió márkát – évente 15 milliót, azaz körülbelül kétmilliárd forintot – szeretne kapni, amit a gazdasági igazgató nem erősített meg. Mint mondta, minden alku kérdése, sőt, szerinte az első esztendőben egy nagyságrenddel kevesebbet oszthatnak szét a klubok között, de a költségvetésük10-15 százalékát így is előteremthetik a közvetítésekből. Az már biztos, hogy az eredményhirdetés két héttel a július 22-i bajnoki rajt előtt lesz.
Gulyás Gergely: Az évek során sok mindent elértünk, amit talán nem is mindig értékelünk
