Életveszélyes-e az életmentő biztonsági öv?

Négy hónap telt el azóta, hogy egy hazai raliversenyen csaknem tragédiával járó baleset történt. Az eset nem kapott nyilvánosságot, pedig az utóbbi években az autóversenyeken előforduló, alkalmanként nézők halálával járó szerencsétlenségekkel mindig bő terjedelemben foglalkozott a sajtó. Ebben a történetben ugyan a csodának köszönhetően nem halt meg senki, de az érintettek szerint az, ami velük megesett, bármelyik versenyzőtársukkal megtörténhet. Mindez egy szerintük típushibás biztonsági öv miatt. Az ügy a Nemzetközi Automobil-szövetség felelősségét is felveti.

Kemenczky Zoltán
2001. 11. 26. 0:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

-AUTÓSPORT-
Domony-völgy, Gödöllő térsége, 2001. július 28. A magyar másodosztályú ralibajnokság hatodik futamának utolsó, tizedik gyorsasági szakaszán a Kelemen Péter–Szucsányi Sándor páros Lada márkájú, A csoportos versenyautója a cél előtt néhány kilométerrel kisodródik, majd az utat a búzatáblától elválasztó mélyedésben megdobódva a jobb oldalára fordul, és nagy sebességnél felborul. A hosszanti tengelye körül bukfenceket hányva még nyolcvan métert pattog, mielőtt megáll.
Az esetről készült amatőr vi-deofelvételen jól látszik, ahogyan a bal oldali ajtó kivágódik, és Kelemen Péter, a pilóta kifelé lóg a járműből, amely pörgés közben többször maga alá gyűri a tehetetlen versenyzőt. Mivel a feje beszorul, csak akkor esik ki a gépkocsiból, amikor az már majdnem megáll. Néhány szurkoló rohan oda segíteni, de Kelement látva a megdöbbenéstől a földbe gyökerezik a lábuk, a kezükbe temetik az arcukat. A rémült kiáltások mellett tisztán hallható a pilóta artikulátlan hörgése…
Kelemen Péter a csodával határos módon túlélte a szörnyű balesetet, de ágyéki csigolyatörést, sorozatos bordatörést szenvedett, a végtagjai ideiglenesen megbénultak. Két nappal később Miskolcon, a megyei kórház idegsebészetén gerincműtétet hajtottak végre rajta, amelynek során számos csavarral rögzítették a gerincoszlopot és a törött csigolyákat. A versenyzőnek élete hátralévő részét lemezekkel és szegecsekkel a gerincében kell leélnie, versenyautóba többé nem ülhet.
A gödöllői rendőrkapitányság egyik tisztjének július 29-én kelt hivatalos feljegyzése szerint az esetet aznap reggel fél hétkor a hatvani kórház egyik asszisztense jelentette be a rendőrségen. A verseny rendezői vagy a Magyar Nemzeti Autósport-szövetség (MNASZ) részéről senki nem jelezte a rendészeti szervnek, hogy a gödöllői ralin életveszélyes sérüléssel járó baleset történt.
Az MNASZ főtitkára, Tarlós István pontosan egy hónap múlva hivatalos levélben értesítette a balesetről Pierre de Coninckot, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) főtitkárát. Tarlós leírta, hogy „a versenyautó oldalborulása következtében a biztonsági öv váltakozva megfeszült és meglazult, hossz- és keresztirányú dinamikus igénybevételt szenvedett el. Ennek hatására a vékony lemezből készült biztosító nyelv elgörbült, és a kapocs kiszabadult a rögzítő csavarszemből”.
„A baleset után valamennyi versenyautó biztonsági övét a technikai ellenőrök felülvizsgálták, és megállapították, hogy az összes ilyen típusú kapoccsal rendelkező övnél a biztosító nyelv sérülése már szemmel látható. Több versenyző is tanúsította, hogy verseny közben már oldódott ki ilyen típusú biztonsági öv” – írta a főtitkár, aki végül kijelentette: „Mindezek alapján úgy véljük, ez a biztosító nyelves csatolási mód a versenyautókban nem biztonságos, a meghibásodás típushibának minősíthető, ezért kérjük, hogy az FIA is vizsgálja meg ezeket, és az eredmények alapján a szükséges intézkedéseket hozza meg.”
Az FIA műszaki illetékese és Tarlós István között a későbbiekben élénk elektronikus levélváltás folyt. A nemzetközi szervezettől jelezték: a Sabelt márkájú biztonsági övet gyártó cég képviselőjével együtt látogatást terveznek Magyarországra. Ez azonban máig nem történt meg.
– Elsősorban azért tárjuk a nyilvánosság elé ezt az ügyet, mert a baleset óta eltelt négy hónap, és úgy érezzük, a FIA számára nagyon kínossá válhat ez az ügy, ezért nem tesz meg mindent, ami a kötelessége lenne – mondta dr. Szűcs Ernő Péter, a balesetet elszenvedő Kelemen Péter jogi képviselője. – Magyarországon és szerte a világon is számos autóversenyző használja ugyanezt a típust, amely Kelemen Péterék autójában volt. Bármikor, bármelyikükkel megeshet az, ami július
28-án történt. Úgy gondoljuk, hogy az összes ilyen FIA hitelesítési, szaknyelven szólva homologizációs számmal ellátott versenyzői öv alkalmazását be kellene tiltani. Sajnos, azt tapasztaljuk, hogy az MNASZ sem tesz meg mindent az ügyben, nem akarja további lépésekre ösztökélni a nemzetközi szövetséget, és elhárítja magától a felelősséget.
Tarlós István MNASZ-főtitkár megkeresésünkre elmondta: a FIA korábban arról értesítette az MNASZ-t, hogy az idényzáró Zemplén-rali napjaiban küldi el szakemberekből álló delegációját Magyarországra, ám később elektronikus levélben jelezték Genfből, hogy a megváltozott jogi helyzetre való tekintettel egyelőre várnak. Erről a levélről Szamos Miklós, a szövetség sportszakmai alelnöke is tud, és annyit hozzátett, hogy ő sem sejti, milyen jogi akadályokra gondolhatott a FIA. A jogász, Szűcs Péter Ernő viszont semmit nem tudott arról, hogy ilyen értesítés érkezett volna az MNASZ-hez.
Megkérdeztük, felvetődött-e az MNASZ-nél annak a lehetősége, hogy önállóan dönt, és az összes ilyen típusú öv használatát betiltja a saját versenyein. Tarlós István szerint a szövetség nem rettenne vissza egy ilyen lépéstől, ha a szakemberei erre egyértelmű javaslatot tennének. Szamos Miklós véleménye ezzel szemben: az MNASZ csak akkor tesz ilyen intézkedést, ha a FIA visszavonja a típus homologizációját, vagy ha a hazai hatóságok bármelyike veszélyesnek vagy használatra alkalmatlannak nyilvánítja.
Úgy tudjuk: Kelemen Péter és jogi képviselője kártérítési per indítását fontolgatja a gyártó ellen. A keresetet eddig azért nem nyújtották még be, mert arra számítottak, hogy az MNASZ és a FIA a jelentőségéhez méltó komolysággal kezeli és vizsgálja az ügyet.
Szűcs Ernő Péter utalt arra, hogy a brazil Ayrton Senna hét és fél évvel ezelőtti, imolai halálos balesetét évekig tartó vizsgálat követte, az autó minden egyes szilánkját mikroszkóp alá rakták, és büntetőeljárások sora indult gondatlanságból elkövetett emberölés gyanújával.
– Kelemen Péter ugyan a csodával határos módon túlélte a balesetet, ez azonban nem indolkolja azt, hogy a szőnyeg alá söpörjenek egy ilyen ügyet – mondta az ügyvéd.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.