Vége. A vasárnap esti Brazil Nagydíjjal befejeződött az idei Formula–1-es szezon; az izgalmas versenyt Montoya nyerte Räikkönen és Barrichello előtt, M. Schumacher a hetedik, Baumgartner Zsolt a 16. lett. Legalábbis papíron. Mert a Ferrarinak, Michael Schumacher dominanciájának köszönhetően voltaképpen már réges-rég véget ért az igazi verseny. Nem véletlen, hogy Ross Brawn, a tűzpiros autók technikai igazgatója álomszezonnak nevezte a mögöttük hagyott idényt. Ahogy fogalmazott: „Két évvel ezelőtt azt hittem, felülmúlhatatlan lesz a 2002-es idényünk. Most pedig nemcsak megismételtük, hanem bizonyos szempontból még sikeresebbek is voltunk.” A brit szakember ezzel a kettős diadalra célzott: a maranellói istálló két pilótája, Schumacher és Barrichello tizenöt futamot nyert meg, ezzel az egy szezonban aratott diadalok tekintetében beállította saját 2002-es és a McLaren 1988-as csúcsát. „Tavaly a kemény munka hozta meg a gyümölcsét, bebizonyítottuk, hogy a nehéz helyzeteken is úrrá tudunk lenni. Azt is láthatta mindenki, hogy képesek vagyunk a harcra. Most könnyebben ment, de ezúttal is sokat kellett ezért dolgozni” – folytatta Brawn, utalva többek között arra, hogy amíg tavaly csupán az utolsó versenyen dőlt el, hogy Michael Schumacher megvédi címét, ezúttal a német zseni történelmi sikerként tizenhárom alkalommal állt a dobogó felső fokára, és hetedszer is világbajnok lett. Az sem mellékes, hogy a Ferrari sorozatban hatodszor nyerte meg a konstruktőrök versenyét.
Nem csoda, hogy a többiek azon törik a fejüket, mit is találjanak ki az egyeduralkodó hatalmának megdöntésére. Interlagosban a Ferrari kivételével az összes csapat egy asztalhoz ült a sportág „mindenhatójával”, Bernie Ecclestone-nal. A megállapodás is megszületett: csökkentik a jövőben a költségeket, hátha ezzel egyenes arányban a különbség is csökkenni fog. A tesztelésre és a gumikra új szabálytervezetet nyújtanak be, ezzel próbálnak a világbajnokhoz közelebb férkőzni – a „király” erejét látva erősen kérdéses, elegendőnek bizonyulnak-e egyáltalán ezek a törekvések. „Ezek csak az első reformok lesznek” – íme a közös nyilatkozat, bizonyítva, sokan unják a Ferrari-hegemóniát. Mindazonáltal a többség elismeri: fantasztikusan gyors és stabil a két tűzpiros autó, amiért csak elismerést érdemel az istálló.
Nemkülönben az idősebb Schumacher, aki nem unja még a sikereket, jövőre is ott lesz a mezőnyben. Lesz, aki megállítsa?
Ezt tervezi jó (?) eséllyel a Williams-BNW-t a McLaren-Mercedesre cserélő kolumbiai Juan Pablo Montoya (a vasárnapi győzelme után vajon nem bánta meg, hogy otthagyja a futamról futamra jobbnak tűnő kocsiját?), újdonsült márkatársa, a finnek kedvence, Kimi Räikkönen, a Reanult-val versenyző Fernando Alonso vagy a két Honda-pilóta, a Szato, Button duó (a héten dőlt el, hogy utóbbi egy évig még kénytelen a csapatnál maradni). No és persze Rubens Barrichello is kitörne már a német mögül – kérdés, egyrészt képes-e erre, másrészt engedélyezi-e ezt maga az istálló.
A szezon rövid értékelése természetesen Baumgartner Zsoltra is ki kell, hogy térjen, elvégre sporttörténelmi idény után vagyunk: hazánk a Minardi színeiben az összes futamon érdekelve volt, sőt egy világbajnoki pontot is ünnepelhettünk. „A fiúk remekül dolgoztak a boxban Brazíliában is, jó volt érezni, hogy bíznak bennem. Nagyon kemény évet csináltunk végig közösen, és szeretném megköszönni nekik azt a sok munkát és törődést, aminek révén eljuthattunk oda, hogy a Minardi ezt az évet szerzett ponttal fejezheti be” – nyilatkozta az MTI-ben Baumgartner, aki hozzátette: nem titkolja, az év elején nem volt könnyű elviselni a néha méltatlan kritikákat, és azt, hogy mindenki Brunit tartotta a jobb pilótának, továbbá igyekeztek beállítani kettejük párharcát úgy, mintha magának esélye sem lenne.
„Ezek a kritikák azonban nem elbizonytalanítottak, hanem még keményebb küzdelemre és kitartásra ösztönöztek. Azt hiszem, az év közepe felé már látszott, hogy a Minardin belül változhatnak az előre felállított erőviszonyok, és nagyon boldog vagyok, hogy a versenyek jelentős részében célba tudtam juttatni az autót, ráadásul legtöbbször úgy, hogy engem intettek le hamarabb. Köszönöm Paul Stoddartnak és az egész csapatnak a segítséget. Remélem, hogy a magyar Forma–1-es rajongóknak nem okoztam csalódást. Minden tőlem telhetőt megtettem annak érdekében, hogy büszkék lehessenek rám, és örülök, hogy a 2004-es évet követően már elmondhatjuk, van magyar pontszerző a Forma–1-ben. A jövőt illetően még sok a bizonytalanság, egyelőre minden képlékeny, de ezt a számomra felejthetetlen évet már senki nem veheti el tőlem” – mondta az összetettben 20. helyen záró magyar. Mostantól újra a szponzorok kerülnek előtérbe, indul a hajsza a jövő évi pénzért.
A világbajnokság végeredménye, versenyzők: 1. M. Schumacher (német, Ferrari) 148 pont, 2. Barrichello (brazil, Ferrari) 114, 3. Button (brit, BAR-Honda) 85, 4. Alonso (spanyol, Renault) 59, 5. Montoya (kolumbiai, Williams-BMW) 58, 6. Trulli (olasz, Renault 46, Toyota 0) 46, 7. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes) 45, 8. Szato (japán, BAR-Honda) 34, 9. R. Schumacher (német, Williams-BMW) 24, 10. Coulthard (brit, McLaren-Mercedes) 24, … 20. Baumgartner Zsolt (magyar, Minardi) 1. Csapatok: 1. Ferrari 262 pont, 2. BAR-Honda 119, 3. Renault 105, 4. Williams-BMW 88, 5. McLaren-Mercedes 69, 6. Sauber-Petronas 34, 7. Jaguar-Cosworth 10, 8. Toyota 9, 9. Jordan-Ford 5, 10. Minardi-Cosworth 1.
Drónok és rakéták százai vették célba Kijevet, ez volt Oroszország eddigi legnagyobb légitámadása
