Majthényi Szabolcs kormányos tegnap délután (amerikai idő szerint reggel nyolckor) a jól végzett munka örömével és fáradtságával, de készségesen állt rendelkezésünkre.
– Kilenc éve szintén itt, Floridában zajlott a világbajnokság, s azon negyedikek lettek. Mi változott azóta a legjobban: a helyi viszonyok, a mezőny vagy inkább önök?
– A helyszín semmit sem változott, a mezőny sem különösebben, mert az akkori dobogósok most is mind itt voltak, tehát a jelek szerint mi változtunk igazán. Meg a hajónk, mert 1997-ben még az ausztrál vitorlásunkkal mentünk, ami az itteni rövid hullámokra nem volt annyira alkalmas. Azóta eltelt kilenc év, ami alatt sokat tanultunk, közben bejöttek olyan technikai újítások, mint például a karbonárboc, s ezekhez, illetve a nagyobb sebességhez mi alkalmazkodtunk a legjobban.
– No de ennyire jól! Előfordult már, hogy ekkora fölénnyel, szinte hibátlan teljesítménnyel legyen egy hajó világbajnok?
– Nem jellemző még a sima versenyekre sem, bár két éve Warnemündében is úgy nyertünk vb-t kilencvenhat egység között, hogy egy második helyet ejtettünk ki. Igaz, akkor a gyenge szél miatt hat nap alatt csak öt futamot tudtak lebonyolítani, most meg öt nap alatt kilencet.
– Mi a titkuk, amivel ennyire a mezőny fölé nőttek?
– Az újításoknak sokat köszönhetünk, hiszen azok kifejlesztését és tesztelését mi csináltuk a dán Bojsen-Möller testvérpárral. A kormányunk is teljesen új konstrukció, s jól vizsgázott, miközben többen kormánytörést szenvedtek a nagy szélben. Azt sem kell elhallgatni, hogy ezúttal nekünk minden bejött.
– Az említett dán egység, a legnagyobb rivális nem indult a vb-n. Miért?
– Eleve nem tervezték, hogy kijönnek, mert eladták a hajójukat, s még nem járatták be az újat. Ám a júliusi Fertő tavi Európa-bajnokságon már ott lesznek, s előbb is találkozunk velük, hiszen Dániában együtt edzőtáborozunk, a júniusi hagyományos kieli regattán pedig versenyzünk ellenük.
– Ha jól tudom, a világbajnoki címek tekintetében most érték utol őket.
– A legénység háromszoros világbajnok, a kormányos viszont tényleg ötszörös, tehát döntetlenre áll a dolog. Jövőre a spanyolországi vb-n kiderülhet, ki a jobb.
– Az elitből ugyan csak Bojsen-Möllerék hiányoztak, ám a mezőny kevésbé volt népes, mint szokott lenni, az 1995-ös Garda-tavi vb-n 123, két éve Warnemündében, ahogy említette, 96, most viszont csak 34 egység indult. Mi ennek az oka?
– A tengerentúli viadalokon eleve kevesebben vesznek részt, ezúttal ráadásként az utolsó pillanatban hat spanyol hajó visszamondta az indulást, s a mezőny gerincét alkotó németek közül is hiányoztak vagy tízen. Nem tudom pontosan, miért, de úgy hallottam a legjobbjuktól, aki viszont elindult, hogy legfőképpen kifogásokat kerestek.
– Akik ott voltak Floridában, hogyan fogadták a totális magyar uralmat?
– Nehezen. Legfőbb német és ausztrál vetélytársaink mindenképpen meg akartak minket verni, de görcsösen vitorláztak, mi viszont éppen ellenkezőleg, laza lelkiállapotban. A verseny után az ausztrálok mondták is, hogy nem nyugszanak, azonnal mennek a sydneyi öbölbe edzeni, amint hazaérnek. Mi ezt nem tehetjük, mert a hajónk csak május közepén érkezik meg Magyarországra.
– És a hajósok?
– Én holnap indulok, András viszont még marad egy kicsit a feleségével.
– És ki hozza haza az ezüstsombrerót, amit az abszolút győzelemért kaptak?
– Remélem, Andrásék, mert jó nehéz, legalább két-három kiló…
A vb végeredménye. 1. Majthényi Szabolcs, Domokos András 7 helyezési pont 2. Schwarz, Kirst (német) 18, 3. Cipriani, Morelli (olasz) 28.
A horvát kormányfő óva intett a vámháborútól
