Christian Horner szinte minden futam után összetűzésbe keveredik valakivel. A Red Bull csapatfőnöke legtöbbször mercedeses kollégájával, Toto Wolff-fal vív szócsatát, a katari versenyhétvégén azonban egy sportbírót illetett néhány keresetlen szóval, amit a Nemzetközi Automobil-szövetségnél nem néztek jó szemmel.
Az összetűzés alapját a szombati időmérő jelentette, ami után Max Verstappen (Red Bull) öt rajthelyes büntetést kapott, mivel figyelmen kívül hagyta a – Pierre Gasly (Alpha Tauri) defektje miatti – dupla sárga zászlós jelzést. A pilótáknak ilyenkor le kell lassítaniuk, a holland azonban gyors körön volt, szerette volna elhappolni Lewis Hamiltontól (Mercedes) a pole pozíciót.
Verstappenhez hasonlóan Carlos Sainzot (Ferrari) és Valtteri Bottast (Mercedes) is beidézték ugyanezen vétség miatt, előbbi megúszta az esetet, utóbbi három rajthelyes büntetést kapott a katari futamra – mivel a finn versenyző „csak” a szimpla sárga zászlós időszakban nem vett vissza a tempóból.
Bottas elfogadta a hátrasorolást, hiszen bár nem vette észre a figyelmeztetést, joggal büntették meg. A Red Bullnál azonban nehezebben nyelték le a békát, elvégre is a világbajnoki címért harcban lévő pilótájukat rótták meg, Horner így nem válogatta meg a szavait.
– Nehéz megérteni ezt a döntést, nagyon mellélőttek vele. Ugyanis a FIA azt kommunikálta, hogy a pálya tiszta, folytatódhat a versengés. Max az első szektorban autózott, rengeteg időnk volt vizsgálni a helyzetet. Ráadásul a kormányán lévő kijelző is mást mutatott, egyébként figyelmeztettük volna, hogy sárga zászlós jelzés van érvényben. Ő nem tudott az egészről, a sajtótájékoztatón hallott először a dologról – magyarázta a brit csapatfőnök. – Max látta az az autót és a zöld fényjelzést is a bokszutcában. Én úgy látom, hogy csak egy komisz sportbíró elkezdte lengetni a zászlót anélkül, hogy erre utasította volna az FIA. A szövetségnek kontrollálnia kell a sportbíróit, ennyire egyszerű a dolog. Szerintem a felnőtt embereknek felnőtt döntéseket kellene hozniuk. Ha valaki meglenget egy sárga zászlót, az frusztráló, de a versenyigazgatónak lenne a feladata, hogy kontroll alatt tartsa, ami a pályán történik, hiszen ő a bíró. Máskülönben bárki dönthet úgy, hogy elkezdi lengetni a sárga zászlót – tette hozzá Horner.
Michael Masi versenyigazgatót felháborította az energiaitalosok vezetőjének a nyilatkozata, ezért a sportfelügyelőket is értesítette róla, akik ezután beidézték Hornert. A csapatfőnök elnézést kért a szavaiért, mondván, senkit sem akart megsérteni, majd személyesen is bocsánatot kért a sportbírótól, így végül csupán figyelmeztetésben részesült Horner.
Masi viszont azt is beismerte, a sportbíró valóban felsőbb utasítás nélkül lengette meg a sárga zászlót. Hozzátette, a sportbírók önkéntes alapon dolgoznak, senkinek sincs joga hozzá, hogy őket sértegesse, ezért a versenyigazgató továbbra is kiáll mellettük. Szerinte „Horner kiszemeltjét” egyébként sem lehet kritizálni azért, mert az ösztöneire hallgatva cselekedett, és azt a megoldást választotta, amit a legjobbnak gondolt annak érdekében, hogy mindenki biztonságban legyen a pályán.
Nos, ezzel véget is érhetett volna a sztori, de a Red Bull másik megmondóembere, Helmut Marko sem hagyta szó nélkül az eseményeket.
– A kijelzőkön mindenki láthatta a legfrissebb információkat. Egy másodperc volt mindössze, amikor a pályabírót a sárga zászló lengetésére utasították, és amikor Verstappen elhaladt, akkor elővette a második zászlót is – bosszankodott a „bikák” tanácsadója, aki szerint Bottas sem érdemelt büntetést. – Úgy vélem, hogy a döntés profikhoz méltatlan és elfogadhatatlan. Egyik versenyzőt sem lett volna szabad megbüntetni.
Az energiaitalosok csapattagjainak a háborgása azért is furcsa, mert a versenyen a második helyen végzett Verstappen nem panaszkodott a megrovás miatt.
– Éreztem előre, hogy meg fognak büntetni, szóval nem sokkolt a dolog. Amint megtudtam, hogy a hetedik helyről kell rajtolnom, motivált lettem, hogy előreverekedjem magam, ami végül sikerült is – idézte fel a 24 éves pilóta. – Az első köröm jól sikerült, az ötödikre már a második helyen haladtam. Igyekeztem közel maradni Lewishoz az egész verseny során, így ő a végén nem tudott kiállni még egy kerékcserére, aminek igazán örülök. Ugyanakkor végig hét-nyolc másodperc volt a lemaradásom hozzá képest, ami túl sok. Két futam van még hátra, bármi lehetséges. Láthattuk, hogy az időmérőn is zajlanak az események – tette hozzá a világbajnoki éllovas, akinek nyolc pontra csökkent az előnye a futamgyőztes Hamiltonnal szemben.
Borítókép: Max Verstappen a Katari Nagydíjat követően (Fotó: MTI/EPA/Reuters pool/Hamad i Mohammed)