A hétvége után búcsút inthetünk az F1 legszeretettebb pályájának?

Nemcsak a diákoknak, hanem a Formula–1-es pilótáknak is véget ért a nyári szünet, négyhétnyi vakáció után egy tradicionális helyszínen, Spa-Francorchampsban foglalják el a helyüket a volán mögött. Bár a versenyzők és a szurkolók egyik kedvenc pályája következik, érdemes lesz az előttünk álló hétvége minden percét kiélvezni, mert jelen állás szerint – átmenetileg legalábbis – ez lesz az utolsó Belga Nagydíj.

2022. 08. 26. 6:12
Belga Nagydíj, Spa
Illustration shows the Raidillon ahead of this weekend's Spa-Francorchamps Formula One Grand Prix of Belgium race, in Spa-Francorchamps, Thursday 25 August 2022. BELGA PHOTO DIRK WAEM (Photo by Dirk Dirk / BELGA MAG / Belga via AFP) Fotó: Belga via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az új és fényűző pályák megjelenésével egyre inkább veszélybe kerül a tradicionális aszfaltcsíkok helye a Formula–1 versenynaptárában. Nekünk egyelőre nincs okunk az aggodalomra, hiszen a Magyar Nagydíj jövője legalább 2027-ig biztosított (és tárgyaltak a 2032-ig való szerződéshosszabbításról is), előfordulhat, hogy olyan történelmi helyszíneken, mint Monte-Carlo és Spa hamarosan abbahagyják a száguldozást a pilóták.

Mindkét említett pálya egyediségével kitűnik a sorból, emellett közkedvelt a versenyzők körében, de talán ez sem mentheti meg őket attól, hogy kiebrudalják őket a versenynaptártól. A Belga Nagydíj szervezői például úgy készülnek, hogy – egy ideig legalábbis – a hétvégi lesz az utolsó futam Spában, mivel idén lejár a pálya szerződése, és bár tárgyalnak róla, egyelőre nem sikerült megegyezni a hosszabbításról. Max Verstappen (Red Bull) biztosan bánná, ha nem látogatna ide többet a mezőny, hiszen ez a kedvenc pályája, de Christian Horner és Lando Norris (McLaren) is hasonló véleményen van. 

– Fantasztikus, hogy folyamatosan új helyszíneket vonunk be, és mindenhol hatalmas az érdeklődés, de nem szabad elfeledkezni a hagyományokról sem. Ha ezen futamok (Spa, Silverstone, Monza, Monaco – a szerk.) bármelyike kimaradna, az olyan lenne, mintha Wimbledont kihagynák a Grand Slamek közül a teniszben. Ezek a pályák a történelmünk, DNS-ünk részei. Biztosan hangot adunk majd a véleményünknek, ugyanakkor bíznunk kell azokban, akik irányítanak – tette hozzá Horner, a Red Bull csapatfőnöke.

Norris nem finomkodott, felszólalt az F1 vezetőinek tevékenysége ellen: – Szomorú leszek, ha a Belga Nagydíj kikerül a versenynaptárból, mert Spa a legmenőbb pálya. Monacóhoz és Monzához hasonlóan egy történelmi helyszín a Formula–1-ben. 

Szerintem minden évben kellene itt rendezni versenyt, amíg létezik az F1. Sajnos napjainkban minden csak a pénzről szól, ami probléma, ez is csak egy üzletté vált – sajnálkozott a brit pilóta.

Stefano Domenicalinak természetesen nem volt ínyére, hogy szó érte a ház elejét. – Nem igaz, hogy kiárusítanám a Formula–1 lelkét. Ami történik, az a természetes változásnak a része, szeretnénk az egész világ felé nyitni. A pénznek mindenhol fontos szerepe van, ez a mi esetünkben sincs másképp. De nem csak ez számít, minden körülményt figyelembe veszünk. Ha csak ez lenne fontos, akkor teljesen másképp nézne ki a versenynaptár – jegyezte meg az F1 vezérigazgatója.

 

Bár a futam jövője még bizonytalan, a pályán mindenesetre ráncfelvarrást végeztek. A versenyzők Anthoine Hubert 2019-es halálos kimenetelű balesete óta azon az állásponton voltak, hogy a pálya egyes területeit biztonságosabbá kellene tenni, mivel a beláthatatlanság és a túl közel elhelyezkedő gumifalak sok veszélyt rejtegetnek. Az idei futam előtt teljesült a kívánságuk, a szervezők nyolcvanmillió euróból újították fel és részben aszfaltozták újra a pályát. Többek között megnövelték a bukóteret néhány szakaszon, esetleg kavicsággyal egészítették ki, illetve kanyarprofilokon is változtattak.

A megújult pályán Verstappen már meg is tett néhány kört. A holland címvédő magabiztosan vághat neki a hétvégének, hiszen a nyári szünet előtt akkora előnyt épített ki, hogy ha kétszeresnek még nem is, de „másfélszeres” világbajnoknak már tekintheti magát: legfőbb üldözője, Charles Leclerc (Ferrari) előtt nyolcvan ponttal vezet. Arról nem is beszélve, hogy Verstappen a tavalyi futamot is megnyerte, habár ezt legalább annyira az égi áldásnak, mint magának köszönhette. A futam rajtját ugyanis a hatalmas esőzések miatt három órával elhalasztották, végül a pilóták csak a biztonsági autó mögött tettek meg néhány kört a pályán, ez alapján osztottak pontokat. 

Esőre idén is van kilátás Spában, reméljük, ezúttal versenyzés is lesz.

A hétvége menetrendje, péntek: 1. szabadedzés 14.00, 2. szabadedzés 17.00. Szombat: 3. szabadedzés 13.00, időmérő 16.00. Vasárnap: Belga Nagydíj 15.00

Franciaország már kiesett

A 2023-as versenynaptárt még nem véglegesítették, az viszont már csütörtökön kiderült, hogy Franciaországba semmiképpen sem látogat el jövőre a mezőny. Stefano Domenicali vezérigazgató bejelentette, hogy a Paul Ricard versenypálya nem szerepel majd a helyszínek között.

Új, éjszakai futamként Las Vegasban is tartanak versenyt 2023-ban, a koronavírus-járvány megjelenése miatt legutóbb 2019-ben megrendezett Kínai Nagydíj visszatérésére is van esély, valamint a Formula–1 vezetői azt szeretnék, ha a dél-afrikai Kyalamiban is felbőgnének a motorok. Egyelőre kérdéses, hogy ez jövőre megvalósul-e.

Borítókép: a spái versenypálya sokaknak hiányozna (Fotó: DIRK DIRK/BELGA MAG/AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.