időjárás 4°C Stefánia 2022. november 28.
logo

Verstappen nem félti a vb-címét, szerinte mások befoghatnák a szájukat

Magyar Nemzet
2022.10.02. 12:22 2022.10.02. 12:27
Verstappen nem félti a vb-címét, szerinte mások befoghatnák a szájukat

Tovább gyűrűzik a Red Bull körüli botrány a Formula–1-ben. Több csapatfőnök is felszólalt, a legszigorúbb büntetést kérve a költségvetési szabályokat megszegő istállókra. Christian Horner újra kiállt a csapata mellett, Max Verstappen pedig egyelőre nem fél attól, hogy elvennék tőle a tavaly elhódított világbajnoki címét.

A szingapúri versenyhétvégén robbant ki az idény eddigi legnagyobb botránya. Bokszutcai találgatások szerint 2021-ben egy csapat (Aston Martin) kis mértékben, míg egy másik (Red Bull) jelentősen túllépte a nagyjából 147 millió dollárban megszabott költségplafont. A Red Bull részéről Christian Horner csapatfőnök azonnal tagadta a vádakat, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pedig elhatárolódott tőlük, és várhatóan jövő szerdán teszi közzé, a vizsgálata során mit állapított meg. 

 

Amennyiben beigazolódik a szabályszegés, az FIA büntetések sokasága közül választhatja ki a legmegfelelőbbet. A többi istálló vezetője ugyanakkor arra biztatja a szövetséget, hogy példát statuálva a lehető legszigorúbban járjon el a csalókkal.

– Kizárhatnak, büntethetnek azért, ha 0,9 milliméterrel hajlik az első szárnylapod, mint az a mi esetünkben történt két éve – idézte fel Fred Vasseur. – Ha háromszáz grammal könnyebb a tömeghatárnál az autó, az is kizárással jár. Igazságtalan, ha valaki x versenyen keresztül milliókat költhetett a fejlesztésekre. Amennyiben tényleg ilyesmi történt, az FIA biztosan lépéseket tesz majd az ügyben. Rávilágítanék, hogy néha kétszázezer euróból is nagy fejlesztést lehet megvalósítani. A költséghatár átlépésével pedig tizedeket lehet nyerni – és nem csak egy versenyen – figyelmeztetett az Alfa Romeo csapatfőnöke.

Az olaszok csupán 2,4 millió dollárt tudnak áldozni az autójuk fejlesztésére idény közben. Ehhez képest a Red Bull állítólag tízmillió dollárral költött tavaly többet a megengedettnél, ami így hatalmas előnyhöz juttathatta őket. 

Az Alpine-t irányító Otmar Szafnauer tavaly még a másik gyanúba keveredett istálló, az Aston Martin vezetője volt. Ő ennek ellenére is nagyon határozott véleményen van a büntetéseket illetően:

– A limiten felül elköltött összeget egy csapat a teljesítmény növelésére fordítja. Ha ők megtehetik, hogy a teljesítményre áldoznak, míg erre másoknak – akik tartják magukat a költségplafonhoz – nincs lehetőségük, az nagy különbség. Az FIA-nak büntetést kell kiszabnia annak megfelelően, hogy mennyire volt súlyos a szabálysértés – vélekedett.

 

Természetesen Toto Wolff is megszólalt az ügyben, és rávilágított arra, a Mercedesnek mekkora volumenű változtatásokra volt szüksége ahhoz, hogy a büdzséje megfeleljen az elvárásoknak.

– Használt alkatrészeket építünk be újak helyett, és nem fejleszthetünk minden területen, ahol egyébként tudnánk. Több mint negyven embert kellett elbocsátanunk, megéreztük a hiányukat. Nagy projekt volt a költségvetés megalkotása, rengeteg átszervezéssel járt. Azzal szemben, aki átlépte a határt, minden millió hatalmas hátrány. Úgy tudom, egy csapat kevéssel, egy másik viszont jóval többet költött a megengedettnél, az utóbbit most is vizsgálják. Ez egy nyílt titok a bokszutcában – világított rá az osztrák csapatvezető, majd hozzátette, a túlköltekezésből egy istállónak több idényen keresztül is előnye származhat.

Christian Horner Red Bull
Christian Hornernek elege lett a találgatásokból Fotó: AFP/Mohd Rasfan

Mivel egyre inkább elharapódzott a helyzet, Horner ismét nyilatkozott a témában. Az energiaitalosok csapatfőnökét elsősorban a fő rivális Mercedes és Ferrari tagjainak reakciói háborították fel. A maranellói istállót vezető Mattia Binotto már az idény során többször is felvetette, nem érti, hogy engedhet meg magának a Red Bull bizonyos fejlesztéseket a költségvetési szabályok betartása mellett.

– Megdöbbentettek bennünket a két rivális csapat tagjainak nyilatkozatai. A beadványunk bizalmas, csak a Red Bullra és az FIA-ra tartozik. Nekem fogalmam sincs arról, hogy a többi istálló beszámolói mit tartalmaznak, szóval nagyon kíváncsi vagyok, hogy ők hogyan jutottak azokhoz az információkhoz, amelyekre a koholt vádjaikat alapozzák. Az FIA eddig még azt sem közölte, hogy befejezte volna a vizsgálatát. Valószínűleg nem véletlen, hogy a riválisok éppen akkor jöttek elő ezekkel a rágalmakkal, amikor Maxnak (Verstappen – a szerk.) ebben az idényben először lesz lehetősége rá, hogy megnyerje a világbajnokságot – vetette fel a Red Bull csapatfőnöke.

Amennyiben a Red Bullt (vagy bármelyik más istállót) bűnösnek találják, az pontlevonással, esetleg a világbajnokságból való kizárásukkal is járhat. A bikák pilótája, Max Verstappen egyelőre nem tart attól, hogy elvennék tőle 2021-ben megszerzett vb-címét.

– Tudom, honnan erednek ezek a spekulációk, úgyhogy nem izgulok túl sokat miattuk – fogalmazott a holland versenyző.

– Az alapján, amit a csapattól hallottam, magabiztos vagyok. Más istállók pletykálnak, miközben semmi információjuk sincs, én ezt butaságnak tartom. Inkább befoghatnák a szájukat 

– vetette oda a 14 órakor kezdődő Szingapúri Nagydíjon a nyolcadik helyről rajtoló címvédő.

Verstappen tavalyi fő ellenfelét, Lewis Hamiltont (Mercedes) is megkérdezték arról, reménykedik-e benne, hogy utólag ölébe hull a nyolcadik bajnoki címe.

– Őszintén szólva nem foglalkozom túl sokat ezzel. Ezek jelen pillanatban csak pletykák, nekem nincs elegendő információm az ügyről, hogy nyilatkozzak. De büszke vagyok a csapatomra, amiért mindent megtett, hogy az megfeleljen az előírásoknak. Teljes mértékben megbízom Mohammed bin Szulajmben (az FIA elnöke – a szerk.), aki eddig szigorúan betartatta a szabályokat. Ha valaki megszegte őket, és olyat tett, ami előnyhöz juttatta a teljesítmény terén, komolyan kell vennünk az ügyet. De mint mondtam, nem tudom, hogy a pletykáknak van-e bármi alapja, úgyhogy majd meglátjuk, mit derítettek ki.

 

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: AFP/Lillian Suwanrumpha)

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.