Verstappen nem félti a vb-címét, szerinte mások befoghatnák a szájukat

Tovább gyűrűzik a Red Bull körüli botrány a Formula–1-ben. Több csapatfőnök is felszólalt, a legszigorúbb büntetést kérve a költségvetési szabályokat megszegő istállókra. Christian Horner újra kiállt a csapata mellett, Max Verstappen pedig egyelőre nem fél attól, hogy elvennék tőle a tavaly elhódított világbajnoki címét.

Magyar Nemzet
2022. 10. 02. 12:22
Max Verstappen
Red Bull Racing's Dutch driver Max Verstappen is pictured in his car before the first practice session ahead of the Formula One Singapore Grand Prix night race at the Marina Bay Street Circuit in Singapore on September 30, 2022. (Photo by Lillian SUWANRUMPHA / AFP) Fotó: AFP
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szingapúri versenyhétvégén robbant ki az idény eddigi legnagyobb botránya. Bokszutcai találgatások szerint 2021-ben egy csapat (Aston Martin) kis mértékben, míg egy másik (Red Bull) jelentősen túllépte a nagyjából 147 millió dollárban megszabott költségplafont. A Red Bull részéről Christian Horner csapatfőnök azonnal tagadta a vádakat, a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pedig elhatárolódott tőlük, és várhatóan jövő szerdán teszi közzé, a vizsgálata során mit állapított meg. 

 

Amennyiben beigazolódik a szabályszegés, az FIA büntetések sokasága közül választhatja ki a legmegfelelőbbet. A többi istálló vezetője ugyanakkor arra biztatja a szövetséget, hogy példát statuálva a lehető legszigorúbban járjon el a csalókkal.

– Kizárhatnak, büntethetnek azért, ha 0,9 milliméterrel hajlik az első szárnylapod, mint az a mi esetünkben történt két éve – idézte fel Fred Vasseur. – Ha háromszáz grammal könnyebb a tömeghatárnál az autó, az is kizárással jár. Igazságtalan, ha valaki x versenyen keresztül milliókat költhetett a fejlesztésekre. Amennyiben tényleg ilyesmi történt, az FIA biztosan lépéseket tesz majd az ügyben. Rávilágítanék, hogy néha kétszázezer euróból is nagy fejlesztést lehet megvalósítani. A költséghatár átlépésével pedig tizedeket lehet nyerni – és nem csak egy versenyen – figyelmeztetett az Alfa Romeo csapatfőnöke.

Az olaszok csupán 2,4 millió dollárt tudnak áldozni az autójuk fejlesztésére idény közben. Ehhez képest a Red Bull állítólag tízmillió dollárral költött tavaly többet a megengedettnél, ami így hatalmas előnyhöz juttathatta őket. 

Az Alpine-t irányító Otmar Szafnauer tavaly még a másik gyanúba keveredett istálló, az Aston Martin vezetője volt. Ő ennek ellenére is nagyon határozott véleményen van a büntetéseket illetően:

– A limiten felül elköltött összeget egy csapat a teljesítmény növelésére fordítja. Ha ők megtehetik, hogy a teljesítményre áldoznak, míg erre másoknak – akik tartják magukat a költségplafonhoz – nincs lehetőségük, az nagy különbség. Az FIA-nak büntetést kell kiszabnia annak megfelelően, hogy mennyire volt súlyos a szabálysértés – vélekedett.

 

Természetesen Toto Wolff is megszólalt az ügyben, és rávilágított arra, a Mercedesnek mekkora volumenű változtatásokra volt szüksége ahhoz, hogy a büdzséje megfeleljen az elvárásoknak.

– Használt alkatrészeket építünk be újak helyett, és nem fejleszthetünk minden területen, ahol egyébként tudnánk. Több mint negyven embert kellett elbocsátanunk, megéreztük a hiányukat. Nagy projekt volt a költségvetés megalkotása, rengeteg átszervezéssel járt. Azzal szemben, aki átlépte a határt, minden millió hatalmas hátrány. Úgy tudom, egy csapat kevéssel, egy másik viszont jóval többet költött a megengedettnél, az utóbbit most is vizsgálják. Ez egy nyílt titok a bokszutcában – világított rá az osztrák csapatvezető, majd hozzátette, a túlköltekezésből egy istállónak több idényen keresztül is előnye származhat.

Christian Horner Red Bull
Christian Hornernek elege lett a találgatásokból Fotó: AFP/Mohd Rasfan

Mivel egyre inkább elharapódzott a helyzet, Horner ismét nyilatkozott a témában. Az energiaitalosok csapatfőnökét elsősorban a fő rivális Mercedes és Ferrari tagjainak reakciói háborították fel. A maranellói istállót vezető Mattia Binotto már az idény során többször is felvetette, nem érti, hogy engedhet meg magának a Red Bull bizonyos fejlesztéseket a költségvetési szabályok betartása mellett.

– Megdöbbentettek bennünket a két rivális csapat tagjainak nyilatkozatai. A beadványunk bizalmas, csak a Red Bullra és az FIA-ra tartozik. Nekem fogalmam sincs arról, hogy a többi istálló beszámolói mit tartalmaznak, szóval nagyon kíváncsi vagyok, hogy ők hogyan jutottak azokhoz az információkhoz, amelyekre a koholt vádjaikat alapozzák. Az FIA eddig még azt sem közölte, hogy befejezte volna a vizsgálatát. Valószínűleg nem véletlen, hogy a riválisok éppen akkor jöttek elő ezekkel a rágalmakkal, amikor Maxnak (Verstappen – a szerk.) ebben az idényben először lesz lehetősége rá, hogy megnyerje a világbajnokságot – vetette fel a Red Bull csapatfőnöke.

Amennyiben a Red Bullt (vagy bármelyik más istállót) bűnösnek találják, az pontlevonással, esetleg a világbajnokságból való kizárásukkal is járhat. A bikák pilótája, egyelőre nem tart attól, hogy elvennék tőle 2021-ben megszerzett vb-címét.

– Tudom, honnan erednek ezek a spekulációk, úgyhogy nem izgulok túl sokat miattuk – fogalmazott a holland versenyző.

– Az alapján, amit a csapattól hallottam, magabiztos vagyok. Más istállók pletykálnak, miközben semmi információjuk sincs, én ezt butaságnak tartom. Inkább befoghatnák a szájukat 

– vetette oda a 14 órakor kezdődő Szingapúri Nagydíjon a nyolcadik helyről rajtoló címvédő.

Verstappen tavalyi fő ellenfelét, Lewis Hamiltont (Mercedes) is megkérdezték arról, reménykedik-e benne, hogy utólag ölébe hull a nyolcadik bajnoki címe.

– Őszintén szólva nem foglalkozom túl sokat ezzel. Ezek jelen pillanatban csak pletykák, nekem nincs elegendő információm az ügyről, hogy nyilatkozzak. De büszke vagyok a csapatomra, amiért mindent megtett, hogy az megfeleljen az előírásoknak. Teljes mértékben megbízom Mohammed bin Szulajmben (az FIA elnöke – a szerk.), aki eddig szigorúan betartatta a szabályokat. Ha valaki megszegte őket, és olyat tett, ami előnyhöz juttatta a teljesítmény terén, komolyan kell vennünk az ügyet. De mint mondtam, nem tudom, hogy a pletykáknak van-e bármi alapja, úgyhogy majd meglátjuk, mit derítettek ki.

 

Borítókép: Max Verstappen (Fotó: AFP/Lillian Suwanrumpha)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.