Megtaláltuk a metrófelújítás legolcsóbb tételét

Újpest-központ nem Kőbánya-Kispest, és most itt a remek alkalom, hogy javítsák a hibát.

Póla Gergely
2017. 11. 17. 13:36
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sok közlekedő nagy megkönnyebbülésére, néhány előre kárörvendő vészmadár bosszúságára elmaradt a budapesti világvége, a metrópótlás eddig – olykor kisebb kényelmetlenségekkel, de – működik. Így aztán a „nyelvtannácik” bátran rámutathatnak egy olyan hibára, amely nem fenyeget a közlekedés összeomlásával, mégis kínos.

Rossz állomásokon kezdték el a metró felújítását – harsoghatnánk, de az efféle bulváros csúsztatás távol áll tőlünk, hiszen csak az állomások neve rossz. Nemcsak a felújítással kapcsolatos tájékoztatókban, hanem a BKK és a BKV elmúlt években született anyagaiban is következetesen „Újpest-Központ” és „Újpest-Városkapu” néven említik a 3-as vonal két legészakibb állomását. Sőt, az állomásjelző feliratokon, matricákon is nagy K-val és V-vel szerepel a két név.

Persze mondhatjuk, hogy egy állomás vagy megálló neve nem feltétlenül logikus – vagy legalábbis első pillantásra nem tűnik annak –, és példáért nem is kell messzire utaznunk a IV. kerület központjából. A metrópótlásból részt vállaló 12-es és 14-es villamosok bázisa, az Angyalföld kocsiszín például nem a XIII. kerületben, hanem Újpesten van. És hol található a ma már más funkciót ellátó Újpest kocsiszín? „Természetesen” Angyalföldön! Rákospalota-Újpest vasútállomás pedig teljes terjedelmében Rákospalotán helyezkedik el. És hogy kicsit messzebbre is tekintsünk: a Déli pályaudvar ugyanolyan délen fekszik, mint a Keleti, és jóval nyugatabbra, mint a Nyugati. Egyébként ezek sem logikátlan elnevezések, hiszen például a Déli pályaudvar nem az elhelyezkedéséről kapta a nevét, hanem a Déli Vaspályatársaságról.

Igen ám, de az „Újpest-Központ” és „Újpest-Városkapu” alak nem logikátlannak tűnik, és nem is logikátlan, hanem hibás. Pedig nem olyan nehéz eset ez.

Lehet, a zavar egyik oka az, hogy a metró déli végállomásának nevében mindkét tag nagy kezdőbetűvel írandó: Kőbánya-Kispest. Csakhogy ott két tulajdonnév kapcsolódik egymáshoz, pontosan úgy, ahogy Rákospalota és Újpest az előbb említett vasútállomás nevében.

Teljesen más viszony van az Újpest és a központ – vagy a városkapu – szó között, hiszen itt tulajdonnévhez köznevet fűzünk a kötőjellel, ugyanúgy, ahogy a Duna-híd, a Balaton-part, a Budapest-belváros, a Miskolc-külváros, a Szeged-kertváros esetében. Előfordul, hogy egy-egy ilyen összetétel „intézményesül”, például Csepel-Belváros és Kőbánya-Kertváros is egy városrész neve, de ettől természetesen még létezik Csepel-belváros és Kőbánya-kertváros, nem is feltétlenül ugyanazokkal a határokkal – ahogy például a Belváros mint V. kerületi városrész is jóval kisebb, mint Budapest több kerületet felölelő belvárosa. Olyan városrész pedig nincs, hogy „Újpest-Központ” vagy „Újpest-Városkapu”, azaz erre hivatkozva sem lehet indokolni a nagybetűt.

Itt a remek alkalom, hogy az állomásnevekben javítsák a hibát – minden bizonnyal ez lenne a metróvonal felújításának legolcsóbb tétele. És ha már témánál vagyunk, érdemes volna pontot tenni a Corvinnegyed, Corvin-negyed és Corvin negyed ügyének végére is. És lenne még egy sürgős feladat: a „BKK Info” rövid o-ját hosszúra javítani.

Szó szerint

Az infó vagy az info a helyes írásmód? A -stul/-stül vagy a -stól/-stől használandó? Hogyan mondjuk a csuklik igét felszólító módban? Dőlhet-e jobbra az eredetileg balra dőlő ékezet? A bratyiszlavázásról, a mozgószabályról, a kisbetűs brexitről és hévről, továbbá sok egyéb helyesírási-nyelvhelyességi témáról olvashat rovatunkban. Megírtuk véleményünket az új helyesírási szabályzatról, Water Willyről, bemutattuk, miért van szükség a hasznos „nyelvtannácikra”, és elkészítettük az első átírási térképet. Ajánljuk korábbi írásainkat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.