Hallott már Hollywood legnagyobb botrányairól?

Nyolc sötét ügy: megoldatlan és eltussolt bűncselekmények az amerikai Álomgyár aranykorából – olvasható az Origó cikkében.

Forrás: ORIGO2021. 11. 13. 12:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mint korábban megírtuk, Alec Baldwin egy kellékfegyvernek hitt élesfegyverrel agyonlőtt egy operatőrt új filmje forgatásán, a rendezőt pedig súlyosan megsebesítette.  Az ügyben egyelőre több részlet is tisztázatlan, de az már biztos, hogy a forgatás nem éppen a szabályoknak megfelelően zajlott – amerikai sajtóértesülések szerint a forgatás szüneteiben az unatkozó stábtagok éleslőszerrel lövöldöztek, egyre több jel mutat arra, hogy a filmet producerként is jegyző Baldwin nem kerülheti el a büntetőjogi felelősségre vonást.

Roscoe „Fatty” Arbuckle emberölési ügye

Az amerikai stúdiórendszer egyik legrégebbi sötét botrányának számít a némafilmkorszak népszerű komikusának, a burleszksztár Roscoe „a Hájas” Arbuckle száz évvel ezelőtti emberölési ügye. 

Hollywood első igazi szexbotrányának főszereplője ugyan ártatlan volt, fel is mentették, mégis ráment a karrierje,

nemi erőszakkal és gyilkossággal vádolták, s ügyének három tárgyalása alatt teljesen ellene fordult a sajtó, a közvélemény és a színész korábbi sikereiből dollármilliókat nyerő stúdiók – írja az Origó.

1921. szeptember 5-én Arbuckle épp hárommillió dolláros szerződését és legújabb filmjének, a Crazy to Marry sikerét ment megünnepelni barátaival a San Franciscó-i St. Francis Hotelbe, ahol Fred Fishback rendező három szobát bérelt ki, gondoskodva – a szesztilalom ellenére – bőséges inni- és ennivalóról, no meg könnyűvérű színész- és táncosnőkről, modellekről is.

Roscoe Arbuckle. Fotó: Flickr

Öt nappal később a színészt letartóztatták: a meglehetősen gyenge lábakon álló vád szerint a partin megerőszakolta a feltörekvő színésznő Virginia Rappét, aki belehalt az erőszak közben elszenvedett sérüléseibe – olvasható az Origó cikkében.

Már az első tárgyaláson kiderült, hogy nem történt erőszak, sem bántalmazás: Arbuckle nem maradt kettesben Rappéval, ráadásul az igazságügyi orvos szakértő véleménye szerint a holttesten nem voltak külsérelmi nyomok, a halál oka pedig hashártyagyulladás volt, amit a megrepedt húgyhólyag okozott (utóbbi valószínűleg egy korábban rosszul végrehajtott abortusz eredménye lehetett). 

Még két tárgyalás kellett hozzá, hogy kiderüljön: a fiatal lányokat a tivornyára „közvetítő”, s a vád egyik fő tanújának számító, valójában 

az erőszak meséjével a nyomozóknak előálló Maude Delmont próbált hasznot húzni Rappe halálából.

 A „Madame Black” néven közismert Delmont ugyanis azt tervezte, hogy pénzt kér azért, hogy vallomását visszavonja – ám a tervezettnél hamarabb belezavarodott a saját meséjébe.

Thomas H. Ince rejtélyes halála

Nem sokkal Arbuckle ügye után, 1924-ben robbant az újabb hollywoodi bomba, amikor 1924. november 19-én, 44 éves korában meghalt a westernfilmek atyja, Thomas H. Ince rendező-producer-forgatókönyvíró. 

A hivatalos jelentés szerint a halál oka szívinfarktus volt, ám egyes tisztázatlan, vagy legalábbis gyanús körülmények miatt komoly, mai napig tartó találgatás vette kezdetét,

 az első modern filmgyárat is megalapító, haláláig a legbefolyásosabb hollywoodi embernek számító Ince-t valójában meggyilkolták.

Az összeesküvés-elméletekhez épp az szolgáltatott alapot, hogy Ince a nagy hatalmú sajtómágnás,  William Randolph Hearst (akinek lapjában az ártatlan Arbuckle elleni hecckampány elkezdődött) luxushajóján halt meg, és a körülményekre a jacht vendégei egymásnak (vagy olykor önmaguknak is) ellentmondva emlékeztek vissza – írja az Origó.

Márpedig Ince és Hearst mellett nem kisebb személyek tartózkodtak akkor a hajón, mint Hearst szeretője, a színésznő Marion Davies, valamint Charlie Chaplin, Louella Parsons újságírónő és Ince szeretője, Margaret Livingstone színésznő – akik épp Ince születésnapját akarták megünnepelni a San Pedróból San Diegóba tartó hajóút során.

A legnépszerűbb (és a találgatás elemeit tekintve a leglogikusabb) elmélet szerint Hearst agyonlőtte Ince-t.

A futótűzként terjedő pletyka elterjedésében nagy szerepet játszott Chaplin japán sofőrje, aki azt állította, hogy látta Ince-t, amikor a hajóról a szárazföldre vitték, sőt a sofőr szerint Ince egy fejlövés okozta seb miatt vérzett.

A találgatók szerint Ince-t tévedésből ölték meg: a féltékeny Hearst szerintük azért hívta meg Chaplint a hajóra, hogy kiderítse, igazak-e az akkoriban elterjedt pletykák, miszerint a nagy nevettető és Davies szeretők, majd féltékenységének tetőpontján fegyvert rántott a sötét fedélzeten a színésznővel bizalmasan beszélgető férfira, aki azonban nem Chaplin, hanem Ince volt. Más verziók szerint Ince próbálta szétválasztani a dulakodó sajtómágnást és Chaplint, amikor Hearst kezében véletlenül elsült a fegyver.

Ahhoz, hogy Hearst olyan fehér legyen, mint a fal, elég volt megemlítetted Ince nevét

– mondta később az ügy kapcsán D. W. Griffith, az amerikai némafilm-korszak legnagyobb rendezője, amely kijelentést újabb „bizonyítékként” szeretik emlegetni a gyilkossági teória híresztelői. 

Ince halála és az azzal kapcsolatos találgatások mindenesetre a mai napig népszerűek, olyannyira, hogy Peter Bogdanovich 2001-ben filmet is rendezett a rejtélyes estéről, Pénzeszsák címmel.

Marie McDonald „elrablása”

Marie McDonald kamaszlányként szépségversenyeket nyert, majd énekesnőként hívta fel magára Hollywood figyelmét, s bár szerepei nem voltak jelentősek, a „the Body” néven emlegetett McDonald a második világháború egyik legnépszerűbb pin-up girljeként nyújtott reményt a fronton szolgáló amerikai katonáknak – írja az Origó.

Botrányos magánéletének (hétszer ment férjhez, először 1940-ben, 17 évesen) mélypontja egy meglehetősen sötét emberrablási csalás volt. 

1957. január 4-én, kora hajnalban egy ismeretlen férfi felhívta telefonon a színésznő anyját, valamint negyedik (és egyben harmadik) férjét, Harry Karlt is, azt állítva, hogy McDonaldet elrabolták encinói otthonából, egyúttal figyelmeztette őket, hogy a nő érdekében ne szóljanak a rendőrségnek, de addigra a színésznő anyja ezt megtette. Később McDonald ügynökét (valamint szeretőjét) és egy újságírót maga a színésznő hívta fel, megerősítve, hogy fogva tartják, másnap aztán McDonaldet 160 kilométerrel az otthonától, Indióban találták meg.

Marie McDonald. Fotó: Flickr

A színésznő a rendőrségnek azt állította, hogy két fegyveres férfi rabolta el az otthonából, és 30 ezer dolláros váltságdíjat akartak kérni érte, de

 mert számos részlet nem stimmelt a nyomozóknak, hamar gyanakodni kezdtek, 

különösen, amikor a nő házában megtalálták a The Fuzzy Pink Nightgown című krimi egy példányát, amely épp arról szól, hogy két férfi elrabol egy filmsztárt, és a történet egyes apróbb részletei is kísértetiesen hasonlítottak  McDonald vallomásához, aki ráadásul ezek után megtagadta, hogy poligráfos vizsgálat keretében ismét kihallgassák. Az emberrablási ügyben végül megszüntették a nyomozást – a több férje szerint is instabil színésznő 1965-ben, 42 éves korában halt meg, kábítószer-túladagolásban.

További érdekes történetekért az eredeti cikk ITT olvasható.

Borítókép: Marie McDonald (Fotó: Flickr)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.